Vědci našli střední černé díry

Černé díry - husté oblasti vesmíru, jejichž gravitaci neunikne ani světlo, znají astronomové již řadu let. Nyní vědci z Národního úřadu pro letectví a vesmír oznámili: Zdá se, že jsme našli to, co nám ve vývoji vesmíru chybělo - přechod mezi supervelkými a malými černými dírami. "Prostřední" černé díry našel ve dvou kulovitých hvězdokupách v blízkosti Země Hubbleův vesmírný teleskop.

"Tyto prostřední černé díry byly chybějícím článkem," řekl Steinn Sigurdsson z Pennsylvánské univerzity.

Upřesnil, že astronomové dosud nevěděli, zda je mezi velkými a malými černými dírami nějaký vztah či nikoliv. Zdá se, že nejnovější objev je tím pojítkem mezi oběma druhy, dodal Sigurdsson.

Názor na Černé díry se měnil
Černé díry se zpočátku považovaly za vzácný, téměř mýtický jev a jejich existence byla často zpochybňována. V uplynulých několika desetiletích je však většina astronomů přijala jako jeden z rysů vesmíru.

Dosud se předpokládalo, že se černé díry vyskytují ve dvou základních velikostech. Především se hovořilo o takzvaných černých dírách hvězdného rozměru, které vznikly zhroucením hvězdy asi desetkrát větší než Slunce, tedy při velké explozi supernovy.

Na druhé straně pak jsou známy gigantické černé díry ve středu galaxií, včetně Mléčné dráhy, v níž se nachází i Země. Tyto díry mohou mít velikost milionů nebo dokonce miliard Sluncí.

Astronomové se delší dobu pokoušeli zjistit, zda existují také prostřední varianty. Nyní se jim podařilo najít dvě z nich, ovšem ne v některé z galaxií ani ve volném prostoru, ale v pevných seskupeních hvězd nazývaných kulovité hvězdokupy.

První černá díra ve hvězdokupě M15 je asi 4000krát větší než Slunce, druhá - ve hvězdokupě G1 - má velikost asi 20 tisíc Sluncí.

Kulovité hvězdokupy obsahují nejstarší hvězdy ve vesmíru (menší z oněch dvou prostředních černých děr se nachází v útvaru starém 13 miliard let), takže údaje o nich by mohly vědcům pomoci zjistit, jak se takovéto vesmírné formace tvoří.

Odborníci u prostředních černých děr zaznamenali také silnou závislost jejich hmotnosti na velikosti hvězdokup, v nichž se nacházejí. Jde o podobný vztah, jaký je mezi rozměrem gigantických černých děr a velikostí galaxií.

Objekty jsou sice neviditelné, ale mohou být objeveny prostřednictvím víření hvězd a plynů na jejich okrajích.

Pláž u kyperského letoviska Ayia Napa.
Na Kypru se u pláže poblíž letoviska Ayia Napa utopila Češka

Kyperská pobřežní hlídka nalezla v pondělí odpoledne v moři u letoviska Ayia Napa bezvládné tělo české turistky. Informoval o tom kyperský web CyprusMail s...  celý článek

Pobřeží Chorvatska zasáhly rozsáhlé požáry (21.8.2017)
Požáry v Chorvatsku přímo ohrožují město Drniš, rozšířily se i u Omiše

Situace na jadranském pobřeží Chorvatska se v noci a nad ránem zdramatizovala. Na 400 hasičů a dobrovolníků se pokouší zachránit město Drniš u Šibeniku. Další...  celý článek

Úplné zatmění Slunce na snímku z Guernsey ve státě Wyoming. (21. srpna 2017)
Nad Spojenými státy bylo po 99 letech vidět úplné zatmění Slunce

Lidé ve Spojených státech mohli v pondělí po 99 letech pozorovat úplné zatmění Slunce napříč celou zemí. V 17:46 středoevropského času začalo nad Pacifikem, od...  celý článek

Všechny akční letáky na jednom místě!