Vědci našli ostatky „kachny“, která vídala dinosaury

Desítky zkamenělých ptáků podobných dnešním alkám objevili vědci na severozápadě Číny. Podle některých jde o chybějící článek řetězce ptačí evoluce. Potomkem 110 milionů let starých zkamenělin by mohla být třeba dnešní kachna.

Zkamenělina stará 110 milionů let. Kolem křídel je dosud patrné peří. | foto: ČTK

Vědci našli ostatky v provincii Kan-su a jsou velmi zachovalé. U některých je dokonce patrné i peří.

Dosud byla z tohoto tvora, který se podobá dnešní alce nebo kachně a kterému se odborně říká Gansus yumenensis, nalezena pouze jedna noha.

Objev je důležitý proto, že Gansus by mohl být přímým předchůdcem dnešních ptáků.

"Gansus je chybějící článek ptačí evoluce," říká Matt Lamanna z pittsburghského Carnegieho muzea přírodní historie.

"Většina předků ptáků z období dinosaurů jsou příslušníky skupin, které vymřely a nezanechaly žádné následovníky. Avšak Gansus vedl k novodobým ptákům, takže to je článek mezi primitivními ptáky a těmi, které vídáme dnes," vysvětluje přírodovědec a jeden z autorů studie, kterou otiskne časopis Science.

Kamenné "brány" při pohledu ze shora. Zdroj: Google Maps