Vědci mají nejstarší samčí fosilii

- Britští vědci našli nejstarší fosilii samce. Před 425 miliony let zasypal žhavý sopečný popel malého mořského tvora z rodu skořepnatců. Vulkanická hmota uchovala přesné kontury jeho těla. Včetně přirození. Paleontologové mohli díky tomu sestavit přesný model těla.
Colymbosathon Ecplecticos

Colymbosathon Ecplecticos - Trojrozměrný model nejstarší dochované samčí zkameněliny. Fosilie druhu Colymbosathon Ecplecticos je stará 425 milionů let. | foto: David Siveter

Právě unikátně zachovalý obraz těla umožnil zkonstruovat vědcům trojrozměrný model tvora, na kterém mohli zachytit všechny sebemenší části těla včetně očí a chlupů.

Paleontology ovšem na zkamenělině zaujal především pohlavní úd, díky němuž mohli fosilii prohlásit za nejstarší samčí zkamenělinu.

Jejich fascinace tvorovým mužstvím došla dokonce tak daleko, že ho pojmenovali Colymbosathon Ecplecticos, což v řečtině znamená "úžasný plavec s velkým (však víte čím)".

"Celý ten tvor je fascinující," napsal v úvodním slově vedoucí výzkumu David Siveter z University Of Leicester, který výsledky práce publikoval v odborném magazinu Science.

Thomas M.Cronin, jenž působil v roli geologického dozoru, vyzdvihuje nález také proto, že díky němu se mohou vědci dozvědět, jak skutečně vypadaly některé tělesné části prastarých živočichů.

"Jakýkoli nález z období siluru, tedy 400 až 430 milionů let starý, je unikátní," radoval se Cronin.

Badatelé použili pro vyobrazení tvorova těla zcela novou metodu. Kámen, v němž se fosilie nacházela, rozřezali na velice slabé části, které kus po kusu naskenovali. Z jednotlivých obrazů později sestavili počítačový 3D model.

Colymbosathon Ecplecticos byl asi půl centimetru velký a jen málo se lišil od svých dnešních "potomků". Ti žijí prakticky ve všech mořích a živí se především odumřelými těly jiných zvířat.

"Podobnost mezi Colymbosathon Ecplecticos a dnešními pokračovateli naznačuje, že skořepnatci se za ty miliony let změnili jen nepatrně," poukazuje Cronin.

Autoři:

Ostrov Olchon, jezero Bajkal
Bajkal umírá. Mizí ryby i korýši, peníze na ochranu se rozkradly

Nejhlubší jezero světa čelí jedné z nejvážnějších ekologických krizí ve své dlouhé historii. V Bajkalu se šíří řasy a vodu znečišťují fosfáty. Ryby, korýši a...  celý článek

V Barceloně demonstrovalo na 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska...
V Barceloně demonstrovalo půl milionu lidí za nezávislost Katalánska

V Barceloně demonstrovalo 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska a proti vazbě separatistických předáků. Uvedla to katalánská policie. Rozhodnutí španělského...  celý článek

Barcelona protestuje proti rozhodnutí Madridu omezit katalánskou autonomii (21....
Neustoupíme, dušují se Katalánci. Jsou ochotni za nezávislost umírat?

Katalánský regionální parlament hodlá dál bránit suverenitu regionu a demokracii, sdělila v sobotu jeho předsedkyně Carme Forcadellová. Politička tak reagovala...  celý článek