O debatě kolem psaného projevu současných studentů před americkými testy SAT informoval deník The Christian Science Monitor.
Po 80 letech trvání prošla letos zámořská obdoba českých testů Scio radikální proměnou, když k ní přibyl esej, na který mají středoškoláci necelou půlhodinu.
Ti, kteří proti zařazení slohové disciplíny protestovali, nezřídka argumentovali, že mladí lidé mají kvůli zkratkovitému jazyku e-mailů a textových zpráv na mobilních telefonech zdeformovaný vztah k psaní. Takže výsledky nemohou být objektivní.
Mladí píší víc a častěji
"Lidé jsou často tak zaujatí a přesvědčení, že dnešní generace je horší, že vůbec nevnímají, jak současní teenageři jsou díky internetu v řadě věcí lepší, než jsme byli my," řekl Al Filreis, který se na Pensylvánské univerzitě zabývá psaním dětí.
Podle Filreise se za posledních dvacet literární dovednosti mladých lidí hodně zlepšily, protože zkrátka píší podstatně víc, než bylo běžné třeba v 70. letech. Byť se omezují na tlačítka klávesnic a smajlíky.
"E-mail nás naučil pohodlnému psaní, protože ho používáme denně. Neznamená to ale, že ty různé zkratky přenášíme i do normálního života," brání svou generaci v listu The Christian Science Monitor Myles McReynolds.
Experti se spolu s Alem Filreisem shodují, že je třeba přehodnotit pohled na jazykovou úroveň. Především budou učitelé muset upustit od přehnaného důrazu na formální dokonalost, míní někteří.
"Když jsme dali učitelům k posouzení práce s pravopisnými chybami i bez nich a řekli jim, ať hodnotí nehledě na chyby, stejně k nim přihlíželi," popsal pedagogický experiment Steve Graham z Vanderbiltské univerzity.
Učitelé a žáci, dvě různé formy jazyka
Studenti, kteří denně napíší i desítky zpráv elektronické pošty, se přimykají k jazyku a jeho písemné formě, ale zároveň se vzdalují svým učitelům, kteří jsou z tzv. staré školy. A to je prý nutné postupně měnit.
"Teď začne pracovat nová generace kantorů, kteří přinesou nové postupy v učení psaní na školách," doufá Bernie Phelan, profesor ze střední školy ve Flossmoor v Illinois.
Ačkoli se vřelým vztahem mladých Američanů ke psaní souhlasí takřka všichni, pochybnosti budí jejich klesající zájem o klasickou literaturu a studium knih. Jestliže počet zhlédnutých stránek serverů roste, množství vypůjčených učebnic klesá.
"Ano psaní zkultivuje neformální užití jazyka, ale v žádném případě nezlepší přístup dětí k těm tradičnějším zdrojům vzdělání, jakými jsou odborná literatura a beletrie," vysvětluje skepticky profesor angličtiny na kalifornské univerzitě v Riverside John Briggs.