"Pro vědu je Turínské plátno stále něčím nevysvětlitelným," uvedl vatikánský list L'Osservatore Romano ve svém obsáhlém článku k tomuto tématu.
Vědci z Národního úřadu pro moderní technologie a energii (ENEA) po pěti letech experimentů s lasery došli k závěru, že tajemný otisk obličeje vousatého muže a jeho ukřižovaného těla není možné reprodukovat moderními vědeckými technologiemi.
Popřeli tak výzkumy provedené v roce 1988 v Oxfordu, Zurichu a Arizoně takzvanou radiouhlíkovou metodou, podle nichž turínské plátno pochází z období mezi roky 1260 a 1390 našeho letopočtu.
Podle vědců z ENEA ikonický obraz vznikl jakousi "formou elektromagnetické energie (jako je například záblesk světla o krátké vlnové délce)," uvedl deník.
Výzkumníci zveřejnili výsledky své práce s velkou obezřetností a snažili se zabránit teoriím, že se vznik otisků vymyká rámci vědy. "Význam jejich práce je ale v podstatě v tom, že záhadné skvrny na látce byly vytvořeny ve chvíli Ježíšova vzkříšení nějakým zázrakem," uvádí vatikánský deník.
Přestože samotný Vatikán pravost turínského plátna nikdy nepotvrdil, papež Benedikt XVI. se o jeho původu zmínil při návštěvě Turína v květnu 2010: "Jde o pohřební roucho, ve kterém byly zabaleny ostatky ukřižovaného muže v plné korespondenci s tím, co nám říkají evangelia o Ježíšově smrti," uvedl tehdy papež.
Na plátně je jakoby otištěna podoba vysokého dlouhovlasého muže, který má na boku, chodidlech a zápěstích patrné krvavé rány. Plátno je uchováváno v turínské katedrále, kam se mu stále chodí klanět nespočetní poutníci.
Předchozí výzkumy také spekulovaly o tom, že autorem plátna je italský malíř Giotto di Bondone nebo Leonardo da Vinci.