Huml býval policistou a pracoval jako dopravní expert. S firmou uzavřel řádnou smlouvu před šesti měsíci, tedy ještě v době, kdy poslancem nebyl a ani netušil, že se jím stane.
"Zdánlivě jednoduchý problém je tedy mnohem složitější, než by se mohl zdát, a podle právníků možná ukazuje i na nedostatky v českých zákonech," píší Lidové noviny.
Smlouva, kterou bývalý policista uzavřel, totiž platí na rok. A Huml zřejmě bude propagovat auta i půl roku jako zákonodárce.
"Já sám se musím poradit s právníky, ale jsem přesvědčen, že nic neporušuji. Tu smlouvu jsem uzavřel před půl rokem, tedy nikoliv jako poslanec," uvedl pro LN Huml. "Osobně se proto domnívám, že smlouvu mohu nechat doběhnout. Ale znovu opakuji, že se raději zeptám právníků," dodal.
Argumentuje také tím, že spolupráce s firmou Andy - Auta nespočívá jen v reklamě a propagaci, ale spíše v poradenství. Tvář poslance totiž vévodí webovým stránkám firmy, po rozkliknutí odkazu Huml jako dopravní expert radí, jak se vyhnout problémům při koupi ojetého auta.
Přesto za neobvyklý typ reklamy dostává i jako poslanec zaplaceno.
Právník: zákon je zastaralý
Podle některých právníků by mohl Huml od smlouvy s firmou odstoupit, aniž by mu hrozily nějaké sankce. "Jmenuje se to odborně 'nemožnost plnění'. Jako kdybyste slíbil třeba vykopat příkop a mezitím si zlámal ruce," míní pražský specialista na reklamní právo Filip Winter.
Otázkou podle něj je, jak by se Humlovi prokazovala nemožnost plnění v souvislosti s jeho zvolením do dolní komory parlamentu. "To zákon nijak nespecifikuje," dodal Winter s tím, že zákon o střetu zájmů je v pasáži o zákazu poskytování reklamních služeb ze strany veřejných funkcionářů zastaralý. Původně byl totiž zákon koncipován tak, aby veřejný činitel svou vážnost a autoritu nepoužíval k reklamě či propagaci nějakého výrobku.
"Jenže dnes použití funkcionáře v reklamě zřejmě žádný propagační efekt nevyvolá. Možná právě naopak," dodal pro LN právník s narážkou na to, že popularita politiků je u nás v porovnání s herci či sportovci velmi nízká.
Předseda Věcí veřejných Radek John se k případu nevyjádřil. Ministr dopravy Vít Bárta pro deník uvedl, že by se věcí měla zabývat etická komise Věcí veřejných a že věří, že se k výsledku pan Huml postaví čelem a bez vytáček.