Salonní vůz prezidenta T.G. Masaryka

Salonní vůz prezidenta T.G. Masaryka | foto: www.wintontrain.eu

Ve vlaku na počest sira Wintona bude i Masarykův salonní vůz

  • 17
Historický vlak, který v září vyrazí z Prahy do Londýna na počest sira Nicholase Wintona, jenž zachránil za války stovky židovských dětí před likvidací, bude složený ze dvou lokomotiv a deseti dobových vagonů. Chybět nebude ani salonní vůz prezidenta T. G. Masaryka. Souprava pojede po trase, kterou před nacisty prchaly židovské děti.

"Snažili jsme se, aby vozy, v nichž pojedou cestující, byly co možná nejreálnější roku 1939, kdy se uskutečnily jednotlivé transporty," upřesnil Radek Panchartek z Českých drah, který dával "Wintonovu" vlakovou soupravu dohromady.

Slovo "transport" ale není v tomto případě moc přesné, protože děti odjížděly do Londýna pravidelnými vlaky, upřesnil.

Winton zachránce

Brit Nicholas Winton ve svém londýnském bytě. (13.5.2009)Od března do září 1939 z Prahy do Londýna vypravil sir Nicholas Winton přes hitlerovské Německo celkem osm vlaků a do Velké Británie odvezl 669 dětí. Těm ale musel nejprve najít v zemi náhradní rodiny.

K vůbec největšímu transportu, který Winton naplánoval na 3. září 1939, aby zachránil 251 dětí, nikdy nedošlo. 1. září 1939 vypukla 2. světová válka.

Wintonův poslední vlak ale nakonec vyjede - o sedmdesát let později. Dne 1. září 2009 vypraví České dráhy z hlavního nádraží v Praze vlak, který projede tehdejší trasu Praha – Londýn. V dobových vagonech, tažených parní lokomotivou, pojedou některé "jeho" děti i jejich potomci, politici a další významné osobnosti. Vlak přivítá 4. září sir Winton osobně na Liverpoolském nádraží.

Parní lokomotiva známá pod přezdívkou „zelený anton

V čele historického vlaku pojedou hned dvě parní lokomotivy, které potáhnou deset vozů I., II. a III. třídy. Do čela soupravy postaví České dráhy parní lokomotivu známou pod přezdívkou Zelený anton a vyrobenou v roce 1937 v plzeňské Škodovce.

Druhou lokomotivou bude Albatros vyrobený v roce 1947. U něho stojí za pozornost jeho design, který navrhl akademický malíř Vilém Kriebich. Lokomotiva je v barvách československé státní vlajky.

Lokomotiva albatros

Z desetivozové soupravy je bezpochyby nejzajímavější vůz Aza 80 - salonní vůz prezidenta T. G. Masaryka. Vyrobila ho firma Ringhoffer Praha a prezident Masaryk ho dostal v březnu 1930 ke svým 80. narozeninám. Poprvé ho prezident využil k cestě na zotavenou na francouzskou Riviéru.

Tmavomodrý železniční vůz se státním znakem na boku představoval skutečnou evropskou špičku ve výrobě osobních železničních vozů. Pozoruhodný je také z hlediska interiéru.

Salonní vůz prezidenta T.G. Masaryka

Uprostřed vozu je salon, jehož stěny jsou obloženy australskou třešní a zdobeny řezbářskými motivy z hruškového dřeva. Salon osvětluje mohutný lustr s 86 žárovkami.

Salon dělí vůz na část pánskou s ložnicí a toaletou prezidenta, třemi pokoji pro lékaře, tajemníka a kuchaře s komorníkem a na část dámskou s ložnicí prezidentovy choti, toaletou, pokoji pro dámský doprovod a prostorem pro zavazadla.

Salonní vůz prezidenta T.G. Masaryka

Následujících sedm vozů "Wintonova vlaku" vyrobených v meziválečném a poválečném období si České dráhy půjčily z Německa a Maďarska. "Obyčejný" pasažér se v nich ale jen tak nesveze, jsou totiž na objednávku a určené pouze pro zvláštní příležitosti.

V Čechách žádné takové vlaky v provozním stavu nejsou, proto České dráhy zapátraly v cizině.

Ale i za druhé světové války jezdily přes Čechy "cizí" vlaky. Tehdy se jezdilo dvěma směry, buď přes Plzeň a Cheb, nebo vrchem přes Děčín směrem na Drážďany. "A byly to smíchané vlaky - německé a francouzské vozy," upřesnil Panchartek.

Během cesty do Londýna se budou lokomotivy měnit

Zelený anton a Albatros dovezou cestující Winton trainu do první německé stanice Furth im Wald, kde budou vyměněny za parní lokomotivu 41.018 z roku 1939, která zamíří do Norimberku a Kolína nad Rýnem.

Tornádo - anglická lokomotiva pro britskou část cesty Winton Train - na železniční stanici King´s Cross v Londýně.

lokomotiva Tornado

Původně bylo v roce 1949 vyrobeno pro společnost LNER 49 parních lokomotiv třídy A1 - Tornado. Byly ideální pro poválečnou situaci - nevyžadovaly velkou údržbu a hodily se především pro těžké rychlíkové vlaky. Vytlačil je až nástup motorových lokomotiv, poslední z nich (60145 Saint Mungo) byla sešrotována v září 1966. Nedochovala se tedy ani jediná. V roce 2008 však železniční nadšenci uskutečnili odvážný plán, jemuž věnovali předchozích osmnáct let života. Podle historických plánů se jim podařilo sestavit padesátou lokomotivu řady A1 - 60163 Tornado. Devatenáctého února 2009 ji pokřtil princ Charles a měla tehdy čest vézt britský královský vlak.

Třetí den vlaková souprava dorazí do přechodové stanice Emmerich, kde se opět lokomotivy vymění. Tentokrát za parní tříválcovou 01.1075, vyrobenou v roce 1940 v Berlíně.

Dne 3. září dorazí Winton train do Hook van Hollandu, kde bude na cestující čekat trajekt.

O den později vyjede v 9:10 z Harwiche parní lokomotiva řady A1 60163 Tornado se sedmi vagony z padesátých let minulého století.

A bude to právě ona, která Winton train doveze až do Londýna na Liverpoolské nádraží, kde účastníky celého projektu přivítá sir Nicholas Winton osobně. Cesta Winton trainu tak skončí po 1 296 kilometrech.

Sir Winton letos v květnu oslavil 100. narozeniny. Svíčky sfoukl i na české ambasádě v Londýně, kam dorazilo na šest desítek "jeho" dětí. - čtěte Nejsem hrdina, prostě to bylo potřeba. Zachránce dětí Winton slaví stovku

"Bývá srovnáván s Oskarem Schindlerem. Ale Nicky byl v jiných okolnostech a nebyl ohrožen. I tak je to hrdina. Ukázal odvahu a schopnost dokázat nemožné," řekl při přípitku Kanaďan Joe Schlesinger, kterému Winton zachránil život a z něhož se stal známý kanadský novinář.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Britská královská rodina

Video