Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ve Venezuele zuří televizní válka mezi „castrovizí“ a komerčními kanály

  7:42aktualizováno  7:42
Televizní stanici Telesur spustili v červenci 2005 tehdejší kubánský prezident Fidel Castro a jeho venezuelský protějšek Hugo Chávez. Stanice prosazuje ideu o spojení všech latinskoamerických států. Podle kritiků televize, pro kterou by se hodilo označení "castrovize", nedělá vyvážené zpravodajství a jen šíří ideologii radikálního socialismu.

Hugo Chávez, který je díky rozpočtu naditému donedávna vysokými cenami venezuelské ropy hlavním mecenášem Telesuru, hýří aktivitou i na poli soukromých televizí. | foto: Profimedia.cz

Reportérka panamerické zpravodajské televize Telesur Madeleine Garcíová natáčí v chudinské čtvrti Carapa příspěvek o tom, jak příchod kubánských lékařů výměnou za venezuelskou ropu zlepšil život místních obyvatel. O sporném programu socialistických vlád, který mnohé venezuelské občany a hlavně doktory nadzvedl z houpací sítě, novinářka mluví výhradně jako o "krásném důkazu přátelství mezi lidem Venezuely a Kuby".

"Náš sever je jih"

Mezi spoluvlastníky stanice, která je hozenou rukavicí americké televizi CNN a je ušitá podle úspěchu panarabské stanice Al-Džazíra, patří i Bolívie, Ekvádor, Paraguay, Nikaragua a Argentina. Tam všude mají vlády různého stupně levicovosti a antigringovského zaměření. Za vše mluví heslo "Náš sever je jih", které s nevyslovenou narážkou na USA ukazuje, že Jižní Amerika má ve vysílání přednost.

Garcíová kritiku o zaujatosti ve prospěch levice odmítá: "Vždy se na názor ptáme všech zúčastněných. Žádné problémy nezamlčujeme." Stačí však sledovat na obrazovce její další reportáž o návštěvě kolumbijského prezidenta Álvara Uribeho ve Venezuele a člověk si vzpomene na "objektivitu" a styl československých televizních novin z 80. let.

Dozvíme se, které průmyslové podniky Uribe se svým hostitelem Chávezem navštívil a jak se bavili o potřebnosti rozvoje hospodářské výměny. Ani zmínka o tom, jak řešit napjaté vztahy mezi oběma zeměmi, které měly před rokem blízko k válečnému stavu.

Problémy venezuelské Novy

Hugo Chávez, který je díky rozpočtu naditému donedávna vysokými cenami venezuelské ropy hlavním mecenášem Telesuru, hýří aktivitou i na poli soukromých televizí. Zde však bojuje proti nim a přihrává tak svým početným kritikům, kteří ho přes jeho demokratické zvolení označují za diktátora vedoucího vlast do záhuby.

Nejznámější obětí války mezi kontroverzním socialistou a soukromými televizemi, které Chávez označuje za "pučisty, fašisty a jezdce apokalypsy", se stala nejstarší komerční stanice v zemi RCTV. Když jí v květnu 2007 stát neprodloužil licenci na vysílání, protestovaly v ulicích Caracasu desetitisíce lidí.

"S naším zastavením nesouhlasilo osmdesát procent Venezuelanů," říká její právník Jorge París Mogna. Pak dodává, že hlavní důvod nebyl strach o nezávislost zpravodajství, ale vztek z náhlého ukončení seriálů, které byly hlavním tahákem nejpopulárnější televize.

Majitelé RCTV ji urychleně přesunuli na kabelové vysílání, ke kterému má v zemi přístup jen třetina domácností. Přesto je i nyní hlavně díky telenovelám a estrádám nejsledovanější stanicí.

Julia Robertsová atraktivnější než Hugo Chávez

Čím si RCTV Cháveze tak rozzlobila? V roce 2002 po masových protestech a puči přišel prezident o moc. Všechny komerční televize se tehdy plnou vahou postavily za opozici, vysílaly přímé vstupy z demonstrací a vítězní politici média označili za svoji "tajnou zbraň".

Během víkendu se však za odvrženou hlavu státu postavila armáda a on se vrátil k moci. RCTV místo informování z místa událostí vysílala, jako by se nechumelilo, komedii Pretty Woman s Julií Robertsovou v hlavní roli. "Naši novináři tehdy nemohli opustit naše sídlo. Byli jsme obleženi rozezlenými Chávezovými stoupenci. Šlo o život," omlouvá Mogna tehdejší žurnalistické selhání.

"Ale nikdy jsme nenadržovali žádné straně. Když měl při protestech v roce 2002 Chávez projev, rozdělili jsme obrazovku na dvě půlky. Na jedné byl vidět prezident a na druhé demonstranti," předvádí objektivitu svých kolegů.

Přes jeho slova je RCTV politiky i občany považována za hlas opozice. V mediální venezuelské válce je jisté pouze jedno: ani jedné straně se moc nedá věřit tomu, co má ve svém zpravodajství.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stoupenci Jarosława Kaczyńského si ve Varšavě připomínají leteckou tragédii u...
Polská vláda krotí soukromá média. Chce, aby psala v národním zájmu

Polská vláda se chystá zavést nová pravidla pro kontrolu mediálního trhu, která by některé zahraniční vlastníky mohla přimět k odchodu ze země. Omezení...  celý článek

Americký válečný křižník Indianapolis, který 30. července 1945 potopila...
Američané objevili vrak křižníku Indianapolis, který převážel atomovku

V Tichém oceánu byl nalezen vrak amerického křižníku Indianapolis, který 30. července 1945 potopila japonská ponorka. Šlo o poslední větší válečnou loď...  celý článek

Vzácný povětrnostní úkaz u pobřežního města Dalian v Číně
VIDEO: U Port Arthuru natočili vodní smršť, na moři tančila dvacet minut

Obyvatelé čínského města Ta-lien se v pátek brzy ráno mohli potěšit pohledem na vodní smršť. Pozoruhodný vodní jev vydržel nad mořem dlouhých dvacet minut a...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.