INFOGRAFIKA:
Střelba české stíhačky
"Prostě si neuvědomil, že střílí na rezervní terč vlečený learjetem na padesátimetrovém lanu. Palbu měl vést naopak po terči v půlkilometrové vzdálenosti od vlečného tryskáče. Jde o chybu našeho pilota," řekl MF DNES šéf generálního štábu Pavel Štefka.
K události došlo minulou středu, kdy český pilot gripenu při cvičení málem sestřelil malý tryskáč. Střela z palubního kanonu minula stroj Learjet 35, který vlekl tréninkové terče, jen o patnáct metrů. - více zde
Z dosavadních zpráv švédských médií přitom vyplývá, že český gripen nezasáhl vlečný letoun se švédskou posádkou jen šťastnou náhodou. "Vyšetřování musí zabránit opakování čehokoliv podobného v budoucnu," řekl pro ČTK mluvčí švédského úřadu pro vojenský materiál Ulf Lindström.
Čeští piloti gripenů byli podle generála Štefky poučeni o podmínkách střeleb ve Švédsku. Tedy i o tom, že nápadně žlutý tryskáč Learjet povleče dva cíle. Jeden v půlkilometrové vzdálenosti, na který piloti povedou palbu. Druhý cíl táhl blízko za sebou. Byl záložní a měl se po zničení prvního terče posunout na místo rozstříleného cíle.
Neumíme si to vysvětlit, říkají piloti
I zkušení vojenští piloti, s nimiž MF DNES vzdušný incident ve Švédsku konzultovala, se přiklánějí ke stanovisku generála Štefky.
"Bezpečnost střeleb na vzdušné cíle jistí řada pojistek. Když stíhač najde cíl, ohlásí to řídícímu střeleb a vyžádá si povolení k palbě. Přehlédnout nelze ani ostře žlutý vlečný letoun. Pilot navíc vidí celou situaci na radaru svého letounu," řekl jeden z nejzkušenějších stíhacích pilotů.
"Bavíme se o tom už od rána a neumíme si vysvětlit, jak mohl zaměnit skupinu za osamocený cíl. Možné to je jen v případě, že ho naprosto chybně identifikoval a ´šel´ po něm jako zaslepený býk," dodal.
Podobné situace jsou popsány už z dob druhé světové války. Stíhač se ve stresu upne na jediný bod a vše ostatní kolem nevnímá. "Tedy ani nedaleký žlutý learjet," dodává pilot, jejž MF DNES oslovila.
Generál Štefka chybu pilota neomlouvá, ale dodává, že s rostoucí intenzitou armádního výcviku souvisí i nehody. "A tohle se obešlo naštěstí bez následků. Byl to jediný škraloup na jinak výborně zvládnutých střelbách, při nichž jsme proti vzdušným cílům stříleli i raketami."
I když bude pilotovo selhání důkladně analyzováno (na palubě gripenu se zaznamenává video a hlasová komunikace), Štefka má již nyní doporučení: learjet příště povleče jediný cíl. Ale nepočítá s tím, že pilota potrestá.