Havárie se podle švédského veřejnoprávního rozhlasu odehrála krátce před čtrnáctou hodinou v kraji Blekinge. Letoun ze základny F17 musel nouzově přistát na letišti Kallinge.
Tisková mluvčí letecké základny F-17 Catarina Bergsellová k neštěstí uvedla, že stroj začal hořet těsně před přistáním. Pak prý musel zahájit nouzový manévr přistání "na břiše".
Zkušený pilot podle švédských médií z kokpitu vyvázl a utrpěl jen lehká zranění. "Z trupu letounu pilot vylezl sám a z místa neštěstí odešel," řekl k tomu tiskový mluvčí švédské armády Philip Simon. Příčina neštěstí zatím není známa. Čtrnáct letounů JAS-39 Gripen používá i česká armáda.
Při vývoji tohoto typu došlo do roku 1993 ke dvěma nehodám - obě vzbudily velkou pozornost, neboť se odehrály před objektivy televizních kamer.
K vůbec první kolizi došlo v únoru 1989 v Linköpingu, domovském městě výrobce gripenů firmy SAAB. V roce 1993 se jeden z gripenů zřítil přímo do švédské metropole Stockholmu při ukázkovém letu určeném pro veřejnost.
Po uvedení do provozu gripeny havarovaly celkem třikrát. Poprvé to bylo v roce 1999 nad jezerem Vänern, kdy katapultovaného pilota vylovili záchranáři z vody bez zranění.
Další neštěstí se odehrálo v roce 2005 v jižním Švédsku a pilot byl opět nucen se katapultovat. V dubnu 2008 spadl Jas-39 Gripen v severním Švédsku poté, kdy byl pilot technickou chybou katapultován proti své vůli. Nikomu z pilotů se při haváriích nic nestalo.
Mapu zvětšíte kliknutím. Zdroj: Mapy © Google