Špatně větrané třídy se mohou projevit i ve výsledcích žáků. (Ilustrační foto)

Špatně větrané třídy se mohou projevit i ve výsledcích žáků. (Ilustrační foto) | foto: Václav Šlauf, MF DNES

Ve školách se málo větrá, děti se špatně soustředí

  • 11
Nářky dětí, že je ve škole bolí hlava, nebo že jsou trvale unavené, by neměli rodiče brát na lehkou váhu. Příčina může být ve škole samotné. Děti, které se nemohou při výuce soustředit, totiž mohou trpět nevhodným větráním ve třídách.

Co způsobuje potíže žáků? Velmi často jsou vystaveni vysoké koncentraci oxidu uhličitého ve třídách. V místnostech bývá vyšší než doporučená teplota, ale třeba i nadlimitní množství prachu, které uvnitř škol někdy přesahuje zákonný limit 150 mikrogramů na metr krychlový a dosahuje tedy často vyšších hodnot než venku.

Za problémy se podle odborníků skrývá špatný způsob větrání. Většinou se větrá okny, což je energeticky náročný způsob, který navíc nezajišťuje přísun vzduchu v kvalitě doporučené legislativou.

"Vyhláška požaduje přísun 20 až 30 kubíků čerstvého vzduchu na žáka za hodinu. Ve třídách, kde se větrá okny, toho v praxi lze docílit ale jen velmi těžko," uvedl Zdeněk Zikán z firmy Atrea, která vyrábí vzduchotechnická zařízení a takzvané rekuperační výměníky tepla.

Po dohodě s řediteli některých škol Zikán srovnává kvalitu vnitřního prostředí ve třídách, kde se větrá okny a kde je užit systém větrání s rekuperací tepla. Systém využívá odpadního tepla vznikajícího ve třídě včetně toho, které produkují učitelé a žáci. Mimo jiné se tak ušetří na ohřevu čerstvého vzduchu přiváděného zvenku.

Měření firma provádí i na Gymnáziu Františka Hajdy v Ostravě Hrabůvce. "Poté, co jsme zateplili budovu, řešili jsme i způsob větrání. Ve třídách není z bezpečnostních důvodů možné otevírat horní část oken, ale jen dolní, která se dá vyklopit, ale ani tehdy není větrání zcela účinné," popsal Josef Svrčina, ředitel gymnázia, který se rozhodl pro instalaci větracího systému s rekuperací tepla pro tři učebny.

Měřící přístroje průběžně zaznamenávají množství oxidu uhličitého, teplotu i vlhkost prostředí v učebně biologie s novou vzduchotechnikou a v učebně bez ní. Jaké jsou průběžné výsledky?

Zatímco ve třídě, kde se větrá okny, koncentrace oxidu uhličitého během výuky přesahují limit 0,12 až 0,15 procent, v učebně biologie je limit dodržen.

Špatné větrání potvrdil i výzkum ve školách

"Učitelé jsou s novým systémem větrání spokojeni. V biologické učebně míváme i různé jiné akce, třeba prezentaci středoškolské odborné činnosti, člověk pozná, že kvalita vzduchu je v ní lepší," pochvaloval si ředitel.

Podobně jako pedagogové z jiných škol konstatoval, že kvůli nedostatečnému větrání může například klesat soustředěnost žáků.

To zmiňuje i Hana Miturová ze Zdravotního ústavu v Ostravě, která současně připomíná výzkum Státního zdravotního ústavu provedený před dvěma roky, který se zaměřil na kvalitu vnitřního prostředí v základních školách.

"Ve více než polovině z třiceti učeben, v nichž probíhalo měření, byla koncentrace oxidu uhličitého vyšší, než je doporučená hodnota, ve všech učebnách bylo současně zaznamenáno nedostačující proudění vzduchu," uvedla.

Ačkoli by většina škol zřejmě uvítala moderní způsoby větrání, nemají na to ředitelé dost peněz.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video