Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se dostaly trosky boeingu na Réunion? Vědci modelují mořské proudy

  12:50aktualizováno  12:50
V laboratoři u Toulouse ve středu započne zkoumání trosek nalezených na Réunionu, které by mohly pocházet z letu MH370. Australští vědci mezitím zveřejnili nejnovější model demonstrující, kam oceánské proudy mohly kusy ztraceného boeingu zanést.

Boeing 777 společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě zmizel z radarů 8. března 2014 krátce po startu z Kuala Lumpuru. Masivní pátrací akce po troskách letounu byly neúspěšné. Po více než roce však minulý týden na francouzském ostrově Réunion objevili dva metry dlouhý úlomek Boeingu 777, který byl zřejmě vztlakovou klapkou křídla.

Záhada MH370

Malajsie následně potvrdila, že tento předmět pochází z letadla Boeing 777, tedy stejného typu jako zmizelý stroj. V současné době se přitom ve světě postrádá jen jedno letadlo tohoto označení, kterým je právě let MH370. Zároveň je jediným boeingem tohoto typu, který se kdy zřítil na jižní polokouli. Je tak vysoce pravděpodobné, že se jedná o trosky záhadně zmizelého letu, píše server The Guardian.

Tuto vyšetřovací verzi by měla potvrdit analýza trosek, která ve středu započne ve francouzském Toolouse. Na analýze trosek se budou podílet experti z Francie, Malajsie, Číny, Austrálie a Spojených států. „Nalezená část se bude zkoumat moderními prostředky, především elektronovým mikroskopem,“ řekl francouzský expert Pierre Bascary.

„Z faktického hlediska je téměř jisté, že jde o let MH370, ale hledají se právně relevantní důkazy,“ řekl na toto téma rozhlasové stanici RTL francouzský specialista na bezpečnost letecké dopravy Xavier Tytelman.

Specialisté podle agentury AFP začínají ve vojenské laboratoři na jihozápadě Francie analýzu fragmentu stroje ověřením povahy předmětu a zjišťují, jakému letounu patří. Využívají přitom zejména kontrolu zjištěného sériového čísla a plány vyžádané od výrobce, zjistí použitý materiál a výrobní postup. Užitečné informace může poskytnout také analýza barevných stop.

Panují ale vážné pochybnosti, že se zjistí příčina katastrofy, zda byl letoun zničen za letu či se rozbil o mořskou hladinu. „Vzhledem ke skromné velikosti úlomku (zhruba dva metry čtvereční) nic nenasvědčuje tomu, že na konci této analýzy se bude vědět, co se stalo,“ citovala AFP zdroj blízký vyšetřování.

Laboratoř v Toulouse se v minulosti podílela na zkoumání trosek letu Air France AF447, který se zřítil cestou z Brazílie do Paříže v roce 2009. Nehoda si vyžádala 228 lidských životů (o tragédii nad Atlantikem čtěte více zde).

Analýza expertů

Jean-Paul Troadec, bývalý ředitel francouzské agentury BEA, která vyšetřuje letecké nehody, uvedl, že analýza nalezených trosek se bude soustředit na dvě věci: zda úlomek patří letu MH370 a pokud ano, jak může pomoci při vyšetřování posledních momentů letu.

Experti budou podle něj zkoumat také to, jak se nalezená část trosek oddělila od křídla. „Bylo to následkem dopadu na hladinu moře? Nalezený kus byl v dobrém stavu. Nevypadal jako součást letounu, které se zřítilo vertikálně rychlostí 900 kilometrů za hodinu,“ myslí si Troadec.

Fotogalerie

Podle australských vyšetřovatelů, kteří byli hlavní hybnou silou v pátrání po troskách letounu, by měly být výsledky analýzy známy už během tohoto týdne. Informoval o tom australský vicepremiér Warren Truss. Za australskou stranu se podle něj na analýze budou podílet pracovníci Australského úřadu pro bezpečnost dopravy (ATSB).

ATSB mezitím uznal pochybení v předešlém pátrání. Matematický model totiž pátrání po troskách MH370 loni v červenci nasměroval k pobřeží Indonésie. Následné výpočty australské vědecké agentury CSIRO v prosinci loňského roku však ukázaly, že nález trosek v indonéských vodách byl vysoce nepravděpodobný.

Nejnovější model CSIRO potvrzuje, že trosky letounu se skutečně mohly dostat až k pobřeží Réunionu, tedy asi čtyři tisíce kilometrů od předpokládané oblasti zřícení stroje. Vědci pohyb trosek vypočítali na základě dat o oceánských proudech, rychlosti a směru větru v jednotlivých dnech (na videu ho představují bílé šipky) a velikosti vln. Barva jednotlivých bodů na mapě odlišuje modelovou sílu větru, která na ně působí. Barevně je také odlišena teplota jednotlivých částí moře.

Pátrací týmy už prozkoumaly více než 50 tisíc čtverečných kilometrů oceánu, uvádí BBC. Až do minulého týdne se jim nepodařilo najít černé skříňky ani žádné trosky letounu.

Nalezený úlomek letadla u ostrova Réunion a plánovaná trasa letu MH370.

Nalezený úlomek letadla u ostrova Réunion a plánovaná trasa letu MH370.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Americkému vojákovi Bowe Bergdahlovi hrozí za dezerci v Afghánistánu doživotí...
Pět let v zajetí Talibanu. Dezertoval jsem, přiznal americký voják

Americký voják Bowe Bergdahl se u vojenského soudu přiznal, že během svého nasazení v Afghánistánu dezertoval a ohrozil bezpečnost své jednotky. Informovala o...  celý článek

HMS Sheffield po zásahu argentinské rakety (4. května 1982)
Káva, nuda a fascinace raketou. Britové odtajnili zkázu lodi u Falkland

Archivy Britského královského námořnictva vydaly po 35 letech svědectví o zkáze torpédoborce HMS Sheffield. Ten se potopil po zásahu raketou během války...  celý článek

Ilustrační snímek
Egyptská letoviska po útocích znovu ožívají, říká šéf turistické asociace

Z egyptských letovisek se po teroristických útocích v posledních letech stala města duchů. Země následně přijala zvýšená bezpečnostní opatření a letos se do...  celý článek

Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?
Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?

Sehnat práci s dítětem se dá, jen se na to musí správně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.