František Tyml, řidič plzeňského trolejbusu

František Tyml, řidič plzeňského trolejbusu | foto: Jiří Bervida, MF DNES

Vandalové v Plzni útočí na skla jedoucích trolejbusů

  • 25
Vandalové v Plzni si našli nový cíl. Trefují se do skel projíždějících trolejbusů. Od neděle do úterý útočili už pětkrát. Cestující naštěstí pokaždé vyvázli bez zranění.

Za volantem tři roky starého nízkopodlažního trolejbusu, který vandal trefil v neděli odpoledne u Habrmannova náměstí v plzeňské části Doubravka, seděl František Tyml.

"Slyšel jsem ránu. Hned jsem zastavil. V prvním okamžiku nevíte, jestli do vás někdo naboural, nebo zda upadl některý z cestujících. Ptal jsem se cestujících, co se stalo. Paní, která stála u předních dveří, mi řekla, že viděla nějakého asi třináctiletého kluka, jak hodil něco po trolejbusu a pak utíkal do parku," popisoval František Tyml.

Hned volal dispečerům, zda má zavolat policistům. "Dispečeři mi řekli, abych jel až na konečnou, protože už tam jsou policisté. Asi hodinu předtím se to samé stalo kolegovi, který jel s kloubovým trolejbusem. Já měl na voze poškozená dvě boční skla. Jsou bezpečnostní, byla celá rozpraskaná, ale naštěstí držela pohromadě," vzpomíná Tyml.

Šance na obranu jsou minimální, přiznává dopravce
Dnes odpoledne se byl podívat ve vozovně na poničený trolejbus. Místo zničených oken jsou jen díry, sedačky a podlahu pokryly střepy. Do ulic se s tímhle trolejbusem žádný z řidičů jen tak nevydá. Dopravní podnik musí čekat, až jim výrobce dodá nová bezpečnostní skla.

"Je to škoda. Místo tři roky starého nízkopodlažního trolejbusu musíme nasazovat jiný, starší vůz. Navíc proti takovým vandalům je naše šance na obranu minimální," připouští mluvčí dopravních podniků David Hrdina.  

Další dva poničené trolejbusy už znovu jezdí. Kromě kloubového na Doubravce vandalové v úterý v devět hodin večer zasáhli ještě čelní sklo přímo před řidičem trolejbusu ve Sladkovského ulici, který jel z Božkova do centra Plzně. Sklo popraskalo, ale vydrželo.

Policisté přivítají podle mluvčího Jaroslava Ibeheje informace od svědků, které by pomohly k vypátrání výtržníků.

Skla by neměla nikoho zranit
Plzeňský prodejce autoskel Miloslav Švarc vysvětlil, že přední skla jsou vyráběna z několika vrstev, mezi kterými je folie. Je to proto, aby se například po zásahu kamenem nerozpadla na kousky.

"Boční skla jsou zjednodušeně řečeno konstruována tak, aby se roztříštila, ale nikoho nepořezala," vysvětlil Miloslav Švarc.

V trolejbusech i autobusech jsou skla kalená. Je to kvůli tomu, aby v případě nebezpečí šla rozbít bezpečnostními kladívky a pak lehce vytlačit ven.

Jak se cítí řidič František Tyml, když po nedělní zkušenosti vozí cestující po městě trolejbusem? "Jezdíte s divnými pocity. Při každém podezřelém máchnutí kolem sledujete, co se děje," uzavírá řidič.

,

Video