Válku proti Saddámovi živí konvoje

  • 50
I Haškův latrinengenerál věděl, jak je důležité zajistit všechny potřeby vojáků. Obstarat statisícovou armádu ale není žádná švejkovina. Na každou spojeneckou jednotku připadají tisíce vozidel s palivem, municí, součástkami, potravinami, vodou a počítači. Bez nich by americká armáda nemohla bojovat.

ÚDER NA IRÁK:
on-line reportáž

Veřejnost si existenci zásobovacích konvojů uvědomila tři dny po začátku války, kdy se v televizi objevily záběry zabitých a zajatých vojáků zásobovacího konvoje, kteří v poušti zabočili na špatnou stranu. Byla mezi nimi 30letá armádní kuchařka.

I relativně malý zásobovací oddíl o sto padesáti vozidlech, který doprovází 101. letku vrtulníků, se natáhne na délku sedmi kilometrů. Většina konvojů má přitom mnohem víc vozidel. Pouštní nocí září jejich světla od horizontu k horizontu.

Když postoupila třetí dělostřelecká jednotka sto kilometrů do iráckého vnitrozemí, její zásobovací konvoj končil až za hranicí Kuvajtu. Táhl se od jednotky jako pomalu se prodlužující pupeční šňůra, píše americký časopis Newsweek.

Zásobovací trasa z Kuvajtu vede nehostinnou jihoiráckou pouští. Přepravu zajišťuje několik set cisteren a různá specializovaná vozidla logistických jednotek CSS (Combat Service Support). Nejdůležitější je dostatečný přísun vody a nafty.

Cisternám s naftou hrozí cestou největší nebezpečí. Zásah minometné palby či granátu by mohl podpálit celou kolonu. Zásobovací linie proto hlídá několik amerických vojenských divizí, včetně námořní pěchoty.

VÁLKA V IRÁKU

ON-LINE ZPRAVODAJSTVÍ

Protesty
Proti válce protestovalo v Praze tisíc lidí

Ekonomika
Z obav těží prodejci plynových masek

Byznys
Válku prodávají odpůrci i příznivci

Česko
Kabinet má na stole vyslání nemocnice

SPECIÁLNÍ PŘÍLOHA iDNES
* články * infografika * profily *
* Irák v datech * foto * pozadí krize

Každá pancéřová divize potřebuje denně k provozu svých tanků dva miliony litrů nafty. Divize s 16 tisíci muži spotřebuje za den přes milion litrů vody.

Zásobovací kolona válečného námořnictva přepravuje podle New York Times asi 600 tisíc litrů paliva a 180 tun munice. Nutnost převážet takové množství zásob může vést k poměrně kuriózním situacím.

Když 101. letka zjistila, že nemá dost aut na vodu, musela si dokoupit několik civilních náklaďáků od Kuvajťanů. Pod narychlo nastříkaným logem letky ještě prosvítají arabská písmena.

Problematika zásobování se znovu přetřásá po uplynulém víkendu, kdy se objevily zprávy, že právě logistické problémy přinutily invazní jednotky zpomalit postup na Bagdád a šetřit palivem a potravinami, jakkoli to Pentagon rozhodně popírá.

Zkušení důstojníci určité problémy čekali. Přesto si teď někteří anonymně stěžují na časté změny plánů a zmatky. "Když to vidím, nechápu, jak jsme se mohli stát jednou z nejmocnějších zemí na světě," přiznává jeden z nich.

Jedna věc vojenským zásobovacím konvojům citelně chybí - spojení. Pilot a velící důstojník 101. letky Bill Bohman má k dispozici jeden vojenský a jeden nespolehlivý civilní satelitní telefon. Proto si musí půjčovat přístroj od novinářů.

,

Video