ÚDER NA IRÁK:
on-line reportáž
Stejně jako zaznamenal propad celý francouzský turistický průmysl, propadl se St. Ouen, který o sobě rád tvrdí, že je největším trhem se starožitnostmi na světě, do ticha. Stal se tak další obětí války v Iráku a stagnující globální ekonomiky, uvádí agentura Reuters.
"Normálně bych za víkend uzavřela patnáct obchodů a teď se mi povedou stěží dva, a to ještě když mám kliku," říká Marie-Claude Pfennigerová, zatímco rozdává kolem pohárky s vínem a kusy camembertu a vlastního opuštěného stánku si nijak zvlášť nevšímá.
"Už celé týdny tu nebyli žádní Američani, od chvíle, co se začalo vážně mluvit o válce. Dokonce ani moji pravidelní zákazníci mi nevolají, ale nemůžu snížit ceny, to není, jako bych prodávala nahnilej pórek," dodává s vášnivou gestikulací.
Se svými 2700 stánky na ploše sedmi hektarů a se 120 lety historie je St. Ouen hlavním zdrojem pro obchodníky se starožitnostmi po celém světě. Američané, kteří jsou jedněmi z hlavních zákazníků, navíc využívají toho, že nemusí platit místní daň z obratu.
Ale dolar slábne. Americkému trhu se starožitnostmi uštědřila válka v Iráku těžkou ránu. Nikomu se nechce nikam létat. A korunu všemu nasadily protifrancouzské nálady, které se v USA vynořily poté, co Francie rozhodně odmítla podpořit americké válečné tažení na Irák.
"Dostal jsem doma co proto, když se dozvěděli, že se chystám do Francie," říká mladý Američan, který raději ani nechce říct, jak se jmenuje. "U nás jsou teď všichni vážně hodně proti Francii, bojkotujou francouzské restaurace a taky francouzské víno."
SPECIÁLNÍ PŘÍLOHA iDNES
* články * infografika * profily *
* Irák v datech * foto * pozadí krize *