U žáků prvního stupně existuje možnost domácího vzdělávání již deset let. Na druhém stupni se však teprve testuje, v současnosti zkušební projekt zahrnuje 229 dětí na šesti školách.
Ministryně Valachová, stejně jako její předchůdce Marcel Chládek, není přílišnou zastánkyní domácího vzdělávání na druhém stupni.
„Budu samozřejmě čekat na výsledky pokusného ověřování a budu připravena o tom s koaličními stranami jednat. Můj postoj v tuto chvíli je ale značně rezervovaný, protože se domnívám, že v rámci druhého stupně se už rozvíjí takové kompetence dětí, že pokud bychom domácí vzdělávání zavedli v nějaké větší míře a bez náležitého sledování kvality, mohli bychom tím spíše uškodit než přinést užitek,“ vysvětluje Valachová.
O domácím vzdělávání na druhém stupni začátkem roku svedli poslanci bouřlivou debatu při schvalování školského zákona. Ministerstvo školství jej původně chtělo povolit, exministr Chládek však nakonec tuto změnu z novely školského zákona vyškrtl.
Současná ministryně má podobný pohled na věc. „Domnívám se, že nejsme v situaci, že by se většina odborníků shodovala na tom, že je možné v blízké době individuální vzdělávání na druhém stupni zavést. Budeme však o tom ještě jednat,“ uvedla.
Ve školském zákoně je nyní věta, že „individuální vzdělávání lze povolit pouze žákovi prvního stupně základní školy“. Právě tu navrhovali zastánci domácí výuky vypustit. Poslanci však návrh smetli ze stolu. Individuální výuka je nyní umožněna prostřednictvím několika škol. V příštím školním roce má být jejich počet rozšířen na 19.