Vagony vykolejily kvůli sponě

  • 4
Ostrava - Několik nákladních vagonů vykolejilo v noci v Ostravě-Hrušově. Vagony ležely na trati spojující ostravské hlavní nádraží s Bohumínem. Kvůli něhodě, při níž nebyl podle informací železničářů nikdo zraněn, byla sedm hodin doprava odkloněna přes Ostravu-Kunčice.

Provoz na celé železniční trati by podle železničáře z Hrušova mohl být obnoven do nedělní půlnoci. Havárie přerušila provoz na trati mezi Ostravou-hlavním nádražím a Bohumínem na sedm hodin. Od sobotního dopoledne jezdí vlaky v obou směrech jen po jedné koleji.

Zaměstnanec Českých drah uvedl, že pohotovostní četa z Opravny trakčního vedení nepřetržitě pracuje od sobotního večera na opravě spadlé troleje. "Elektrikáři se pustili do práce poté, kdy se podařilo odklidit všechny čtyři vykolejené vagóny a naložit převrácený náklad asi sedmi třítunových rolí papírů," doplnil.

Nehodu nákladního vlaku způsobila podle policie uvolněná spona u pravého kola nápravy jednoho z vagonů. Severomoravští policisté tvrdí, že vyšetřování dosud nepotvrdilo cizí zavinění nehody. Selhání lidského faktoru už v sobotu vyloučili inspektoři Českých drah.

"Příčinu nehody vyšetřujeme, ale už teď můžeme vyloučit selhání člověka. Šlo o technickou závodu. Zjišťujeme, zda k ní došlo na kolejích nebo na vagonech," řekl zpravodajce MF DNES inspektor Českých drah Pavel Schiller.

"Rozsochová spona je železný pás, který drží pohromadě dva šrouby," popsal zařízení pracovník Českých drah v Ostravě. Podle něj zřejmě vypadl uvolněný šroub. Spona tak spadla na kolej nebo pražec, vzpříčila se a nadzvedla vůz, který vykolejil a stáhl i tři další. "Šrouby zřejmě nebyly přišroubované tak, jak by měly být," usoudil železničář s tím, že k utažení se musí použít takzvaný momentový klíč. O sabotáži vzniklé úmyslným nedošroubováním odmítl spekulovat.

Schiller odhadl škodu zhruba na dva miliony korun, z toho přes milion připadá na čtyři vykolejené a jeden poškozený vagon. "Další škody způsobil vlak na kolejích, trakčním vedení, návěstí a elektrickém zařízení, které přehazuje výhybky," dodal Schiller. Policisté pak škodu po něhodě vyčíslili na 1,5 milionu.

Na jedné ze tří kolejí, která je v provozu, jezdí pouze dieselové lomotivy, které nepotřebují elektrické vedení. To je stále vyřazeno z provozu a inspektor nedovede odhadnout, kdy bude fungovat.

Původní předpoklad, že už v sobotu o půlnoci by mohla fungovat i druhá kolej, se nepodařilo splnit, přestože na odstranění následků havárie pracovalo v noci na dvacet zaměstnanců Správy dopravní cesty.

"Je pravděpodobné, že dnes od 18 hodin bude zprovozněna i druhá kolej," řekl v neděli dopoledne pracovník Českých drah z Hrušova.

Trať mezi hlavním ostravským nádražím a Bohumínem byla neprůjezdná až do sobotního dopoledne. Rychlíky mezi Ostravou a Českým Těšínem, včetně mezinárodních vlaků směřujících dál do Polska, měli kvůli odklonu téměř hodinové zpoždění.

Osobní vlaky končily na hlavním nádraží v Ostravě, v opačném směru v Bohumíně. Cestujícím k dopravě mezi oběma městy  museli využívat městskou hromadnou dopravu.

Vykolejený vlak na trase z Ostravy do Bohumína u Hrušova. (2. června 2001)

Vykolejený vlak na trase z Ostravy do Bohumína u Hrušova. (2. června 2001)

Vykolejený vlak na trase z Ostravy do Bohumína u Hrušova. (2. června 2001)

Vykolejený vlak na trase z Ostravy do Bohumína u Hrušova. (2. června 2001)

Vykolejený vlak na trase z Ostravy do Bohumína u Hrušova. (2. června 2001)

Vykolejený vlak na trase z Ostravy do Bohumína u Hrušova. (2. června 2001)

Vykolejený vlak na trase z Ostravy do Bohumína u Hrušova. (2. června 2001)

, , ,

Video