Podle Mirka Topolánka by centrum Prahy mělo opět plně sloužit obyvatelům i dalším návštěvníkům. Přestavba by měla začít v roce 2011, její dokončení se plánuje na rok 2015.
Memorandum, které v pantheonu Národního muzea podepsali také pražský primátor Pavel Bém, ministr kultury Václav Jehlička a ministr dopravy Aleš Řebíček, ale není závazné.
Politici jsou přesto přesvědčeni o tom, že se stavba, která má podle odhadů stát deset miliard korun, uskuteční. Severojižní magistrála by měla být převedena do tunelu za muzeem.
Projekt zahrnuje také rekonstrukci Národního muzea a počítá i s vybudováním podzemního spojení muzea s budovou bývalého Federálního shromáždění, které začne muzeu i veřejnosti sloužit po odstěhování Rádia Svobodná Evropa v roce 2009.
"Když jsem 1. prosince 2006 slavnostně předával Národnímu muzeu do užívání budovu bývalého Federálního shromáždění, rozhodně jsem nepočítal s tím, že by obě budovy měly navždy zůstat dvěma ostrovy uprostřed záplavy vozidel. Také nezůstanou," prohlásil dnes předseda vlády.
Přetnutí nejslavnějšího pražského bulváru označil Topolánek jako zločin, který bude v blízké budoucnosti napraven.
Václavské náměstí čekají i další změny. "S jistou mírou pravděpodobnosti mohu říct, že se na Václavské náměstí vrátí koleje, ale vedeme diskusi, jestli se tam vrátí také tramvaje," uvedl Bém.
Trasa by totiž mohla být využívána při dopravních problémech nebo haváriích v Ječné ulici. Přesunem magistrály se sice znovu spojí Václavské náměstí, řidiči ale ze stavebních prací mít radost nebudou. "Takhle mimořádně nákladná a ambiciózní stavba přinese obrovské problémy," řekl Bém.
Podle premiéra jednotlivé projekty nemají problém s financemi, ale s koordinací všech staveb. Kromě přesunu magistrály a jejího zúžení o dva jízdní pruhy nebo oprav muzea se uvažuje také o vybudování garáží pod svatým Václavem.
Podle Béma existují dvě až tři varianty, jak by celý přesun magistrály mohl vypadat. Na projektu podle něj hlavní město pracuje čtyři roky. Kapacita silnice by se měla snížit ze současných 85 tisíc na 50 tisíc automobilů denně. S regulací dopravy pak bude podle Béma také souviset zavedení mýtného v centrální části metropole.