Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V Zimbabwe začal vycházet první nezávislý deník po sedmi letech

  11:42aktualizováno  11:42
Zimbabwané se v pondělí probudili do dne, kdy si mohli poprvé po sedmi letech opět koupit nezávislé noviny. Jeden z hlavních článků listu NewsDay přinesl zprávu o obvinění pěti členů vládnoucí strany Zanu-PF diktátora Roberta Mugabeho, kteří se před dvěma lety údajně podíleli na upálení příznivkyně opozičního lídra.

NewsDay, první nezávislý deník v Zimbabwe po sedmi letech (4. června 2010) | foto: Profimedia.cz

Obyvatelé metropole Harare obcházeli nejprve kolem hromad listu poměrně nervózně, popsal britský server timesonline.co.uk. Policie jen v pátek zadržela čtyři kameloty při roznášení propagačních výtisků nového deníku (nakonec dostali "pouze" pokutu za blokování dopravy). A Zimbabwané si pamatují, jak Mugabe zatočil při prezidentských volbách s opozicí i jejími příznivci (více o násilí během voleb čtěte zde).

Místo dolarů žetony

Ekonomický kolaps přiměl loni Zimbabwe, aby upustilo od používání své měny a začalo platit americkými dolary. Jenže v zemi zcela chybí mince americké měny. Nejmenší bankovka je papírový jednodolar. A tak místní, když platí za levnější věci, dostávají zpět místo peněz banány nebo kondomy. NewsDay stojí 50 centů a v jeho případě dostávají za svůj dolar nazpět kromě novin ještě plastikový žeton, za nějž si mohou koupit noviny další den.

zdroj: timesonline.co.uk

Už během dopoledne ale bylo v ulicích k vidění plno místních s novým listem v podpaží. "Jde to dobře. Je to teprve začátek, ale je tady cítit velké vzrušení," pochvaloval si majitel deníku Trevor Ncube, který vlastní také dva respektované zimbabwské týdeníky.

Nezávislý deník v zemi chyběl sedm let - od chvíle, kdy v roce 2003 Mugabeho režim zakázal Daily News, údajně kvůli jeho náklonnosti k zimbabwské opozici. Mnoho novinářů poté skončilo za mřížemi, další byli pronásledováni či biti. Čtyři zahraniční zpravodajové museli zemi opustit a Harare nakonec úplně přestalo vydávat víza zahraničním médiím. Státní média přitom sloužila jako propaganda Mugabeho vládě a straně.

NewsDay je zatím vůbec největším úspěchem vlády národní jednoty diktátora Roberta Mugabeho a premiéra Morgana Tsvangiraie v zavádění demokratických reforem, které si vynutila při podepisování vládní dohody Tsvangiraiova strana.

Trevor Ncube žádal o licenci k vydávání deníku poslední dva roky. Jeho sen se naplnil až ve chvíli, kdy letos v květnu vznikl nový úřad pro dohled nad médii, který má být nezávislý na vládě. Zatím slibu dostál: povolení udělil kromě Ncubeho listu ještě dalším dvěma nezávislým deníkům, které by měly začít vycházet v příštích týdnech.

Rádia a televizní stanice se ale zřejmě nezávislosti hned tak nedočkají, brzdí předčasný optimismus timesonline.co.uk s tím, že na obzoru zatím nejsou vidět žádné známky toho, že by Mugabe pustil z rukou tak cenný nástroj své propagandy.

Zimbabwe

Zimbabwe (někdejší Jižní Rhodésie) získalo nezávislost na Velké Británii v roce 1980, o sedm let později se do čela tehdy jedné z nejbohatších zemí v Africe postavil někdejší populární bojovník za svobodu Robert Mugabe (před tím byl 7 let premiérem). Postupně režim měnil na stále tužší diktaturu a stát přivedl na pokraj katastrofy.

Po desetiletích jeho vlády se země potýká s 90procentní nezaměstnaností, polovina obyvatel je závislá na zahraniční potravinové pomoci a kvůli nejvyšší inflaci na světě se stal zimbabwský dolar takřka bezcenným (země loni kvůli tomu upustila od jeho používání a místo něj platí zahraničními měnami). Zemi zasáhla zkraje roku 2009 epidemie cholery, která si vyžádala tisíce životů.

Mugabe se nerozpakuje zastrašovat, věznit a bít opoziční politiky ani vyvlastňovat půdu bílých farmářů, kteří prakticky drželi nad vodou ekonomiku země. U moci se udržel i předloni po prezidentských volbách, jejichž první kolo vyhrál lídr opozice a současný premiér Morgan Tsvangirai, do něhož mnozí vkládají naděje na zlepšení situace v zemi. Tsvangirai kvůli diktátorově nátlaku a pronásledování ale druhé kolo bojkotoval. Po měsících složitého vyjednávání se s Mugabem domluvil na společné vládě a loni v lednu usedl do premiérského křesla. Situace v zemi se od té doby mírně zlepšila, ale politická jednání jsou složitá.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kanadské úřady nestíhají vyřizovat žádosti o azyl. Do země letos přišly...
Kanada slíbila pomoc uprchlíkům, teď nestíhá vyřizovat žádosti o azyl

Kanada platí za jednu z nejvstřícnějších zemí k uprchlíkům. Ochota pomoct však vládě pomalu začíná přerůstat přes hlavu. Úřady nestíhají vyřizovat žádosti o...  celý článek

OBRAZEC. Muž hraje basketbal na obrazci vyhotoveném v atriu Woodwardovy budovy...
TÝDEN OBRAZEM: Robozápasník, ruská přípravka a prchající Rohingové

V severošpanělské Galicii řádily požáry, keňská policie tvrdě zasáhla proti opozičním politikům a na Havaji se konal tradiční závod Ironman. I tuto neděli se...  celý článek

Kresba Empire State Building, kterou v 90. letech stvořil Donald Trump
Donald Trump, umělec. Prezidentovy malůvky se prodávají za statisíce

Jednoduchá kresba Empire State Building, kterou před lety černou fixou nakreslil Donald Trump, se ve čtvrtek v Los Angeles vydražila za 16 000 dolarů, tedy asi...  celý článek

Adecco spol. s r.o.
Elektromechanik – Ostrava – 2 směnný provoz

Adecco spol. s r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 20 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.