Přechod Železná, který fungoval od roku 1992, se o půlnoci podle podmínek Schengenu otevřel všem Němcům i Čechům ze všech oblastí. Hraniční závoru symbolicky přeřezalo osm starostů z obcí v okolí Železné. - více zde
V praxi ale vše vypadá jinak. Cedule, která omezuje provoz, zatím nezmizela a má na přechodu zůstat další tři roky. Starosta Bělé nad Radbuzou Libor Picka uvedl, že se vše změní ve chvíli, kdy bude dokončen obchvat Eslarnu, prvního města na německé straně.
Picka si s dalšími starosty stýská, že vstup do schengenského prostoru nezvýší ani turistický ruch, ani výměna pracovních sil. "To, kvůli čemu jsme to dělali, neskončilo. Celá ČR je sice v Schengenu, ale naše oblast jako jediná ne. To je protiprávní," řekl.
Kamiony sem nepustím, slibuje Němcům zemský rada
Neustadtský zemský rada Simon Wittmann v lokálním tisku uvedl, že občané Eslarnu mohou zůstat i nadále klidní. "Nenechám přechod otevřít pro nadregionální a nákladní dopravu do doby, než bude hotový obchvat," vzkázal jim.
Poslanci a radnímu Plzeňského kraje Vladislavu Vilímcovi se to nelíbí. "Neotevírali jsme hranice kvůli tomu, aby se podmínky Schengenu nedodržovaly," míní. Kraj podle něj bude chtít celou situaci co nejdříve vyřešit v rámci meziregionální dopravní komise. Pokud to Němci odmítnou, slibuje, že se obrátí na ministerstvo vnitra.
Podle českých starostů sice nebudou na přechodu celníci, kteří by značky vozidel kontrolovali, ale němečtí řidiči z jiných oblastí, například z Mnichova, se budou bát přes Železnou jezdit.