Vědci objevili staršího bratříčka tyranosaura, pokřtili ho Krvavý král

Vědci v americkém Utahu objevili fosilii dvounohého masožravého dinosaura. Je to zřejmě nejstarší druh obřích dinosaurů, kteří obývali Zemi před 80 miliony lety. Pro vědeckou komunitu je to velmi významný nález.

Vizualizace nově objeveného dinosaura, který dostal jméno Lythronax argestes | foto: Reuters

Paleontologové kostru objevili už v roce 2009 a od té doby objížděli světová vědecká pracoviště, s jejichž pomocí se snažili nového tvora zařadit. Nyní mají jasno: je to zcela nový druh masožravého predátora.

Nález vědce utvrdil v hypotéze, že velcí dinosauři se vyskytovali o deset milionů let dříve, než se doposud předpokládalo. Vědci nového dinosaura pojmenovali Lythronax argestes, důvěrně ho však oslovují King of Gore, což by se dalo přeložit jako "Krvavý král".

Fotogalerie

Podle všeho se dožíval vyššího věku, něž jeho obávaný příbuzný tyranosaurus rex. Svou tělesnou konstitucí byl svému následovníkovi velmi podobný: s délkou osm metrů a vahou dvě a půl tuny byl jen o něco málo menší než Tyranosaurus. Dle dalších informací pak mělo zvíře velké zuby, krátká ramena a hlavu o něco širší než záda. Ve své době to byl největší žijící predátor.

Noví tyranosauři čekají jen na to, až je někdo objeví

Podle odborníků zvíře žilo na území sahajícím od dnešního od Mexika až po Aljašku. "Je super, že se ukázalo, že poslední známí tyranosauři pochází z jižních částí Severní Ameriky," komentoval výsledky čtyřletého zkoumání pro The Indpendent kurátor kalifornského paleontologického muzea Andrew Farke.

Jeho slova doplňuje i americký vědec Thomas Holtz: "Ukazuje se, že za novými dinosaury nemusíme jezdit do Egypta, Mongolska nebo Číny."

Oblast nálezu zatím není příliš prozkoumána, což vědcům dává naději, že mohou najít i další fosilie. "Je tu celá hromada nových tyranosaurů, kteří čekají jen na to, až je někdo objeví," míní paleontolog Randall Irmis.

Minimálně do té doby však budou kosti nejnověji objeveného Krvavého krále k vidění v utažském přírodopisném muzeu v Salt Lake City.

Cestující v letadle, kterému se krátce po startu z letiště v Long Beach...
Letadlo prudce kleslo a posádka vyvolala paniku, stěžují si pasažéři

Cestující nedělního letu AirAsia z Perthu na Bali si stěžují na chování posádky. Ta podle nich začala křičet, když stroj prudce sestoupil o několik kilometrů,...  celý článek

HMS Sheffield po zásahu argentinské rakety (4. května 1982)
Káva, nuda a fascinace raketou. Britové odtajnili zkázu lodi u Falkland

Archivy Britského královského námořnictva vydaly po 35 letech svědectví o zkáze torpédoborce HMS Sheffield. Ten se potopil po zásahu raketou během války...  celý článek

Isnilon Hapilon, vůdce filipínské pobočky Islámského státu na archivním snímku
Emír Islámského státu na Filipínách je po smrti, vojáci čistí Marawi

Definitivní porážka islamistů ve městě Marawi je otázkou několika dní, věří velitel filipínských ozbrojených sil generál Eduardo Ano. Vojáci v bojích na...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.