Vědci objevili staršího bratříčka tyranosaura, pokřtili ho Krvavý král

Vědci v americkém Utahu objevili fosilii dvounohého masožravého dinosaura. Je to zřejmě nejstarší druh obřích dinosaurů, kteří obývali Zemi před 80 miliony lety. Pro vědeckou komunitu je to velmi významný nález.

Vizualizace nově objeveného dinosaura, který dostal jméno Lythronax argestes | foto: Reuters

Paleontologové kostru objevili už v roce 2009 a od té doby objížděli světová vědecká pracoviště, s jejichž pomocí se snažili nového tvora zařadit. Nyní mají jasno: je to zcela nový druh masožravého predátora.

Nález vědce utvrdil v hypotéze, že velcí dinosauři se vyskytovali o deset milionů let dříve, než se doposud předpokládalo. Vědci nového dinosaura pojmenovali Lythronax argestes, důvěrně ho však oslovují King of Gore, což by se dalo přeložit jako "Krvavý král".

Fotogalerie

Podle všeho se dožíval vyššího věku, něž jeho obávaný příbuzný tyranosaurus rex. Svou tělesnou konstitucí byl svému následovníkovi velmi podobný: s délkou osm metrů a vahou dvě a půl tuny byl jen o něco málo menší než Tyranosaurus. Dle dalších informací pak mělo zvíře velké zuby, krátká ramena a hlavu o něco širší než záda. Ve své době to byl největší žijící predátor.

Noví tyranosauři čekají jen na to, až je někdo objeví

Podle odborníků zvíře žilo na území sahajícím od dnešního od Mexika až po Aljašku. "Je super, že se ukázalo, že poslední známí tyranosauři pochází z jižních částí Severní Ameriky," komentoval výsledky čtyřletého zkoumání pro The Indpendent kurátor kalifornského paleontologického muzea Andrew Farke.

Jeho slova doplňuje i americký vědec Thomas Holtz: "Ukazuje se, že za novými dinosaury nemusíme jezdit do Egypta, Mongolska nebo Číny."

Oblast nálezu zatím není příliš prozkoumána, což vědcům dává naději, že mohou najít i další fosilie. "Je tu celá hromada nových tyranosaurů, kteří čekají jen na to, až je někdo objeví," míní paleontolog Randall Irmis.

Minimálně do té doby však budou kosti nejnověji objeveného Krvavého krále k vidění v utažském přírodopisném muzeu v Salt Lake City.

© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.