V ulici často končí auta v plotu

  • 1
Brno - Za klidnou a bezpečnou zónu nemohou rozhodně označovat své bydlení lidé z Březinovy ulice v Brně-Žabovřeskách. Přestože žijí v příjemné a málo rušné části města, musí chodit po ulici před svými domy s opatrností. Každý rok se zde totiž stanou minimálně tři těžké dopravní nehody. Havarovaná auta nejčastěji skončí na chodníku a přitom ještě stačí poškodit zídky a ploty několika vilek.

Poslední vážná nehoda se stala v Březinově ulici předminulou neděli. Před domem s číslem sedmatřicet strhla dodávka část zídky i s plotem a skončila na chodníku, kde zbořila i sloup veřejného osvětlení. Pro obyvatele této části ulice, jež leží u ostré zatáčky v blízkosti Kounicových kolejí, je však poslední incident jen přirozeným pokračováním dvacetiletých obtíží. Ty však nechce město podle zdejších obyvatel v žádném případě kvalitně vyřešit.

Za časté havárie v této ulici může vedle nepřiměřené rychlosti řidičů především ostrá zatáčka, jež je navíc špatně klopená. Přestože vypadá zákruta z dálky přehledně a bezpečně, rychle jedoucí řidiče vynese přímo na chodník či do plotů zdejších domů. Obyvatelé ulice apelují na městské úředníky již dvacet let.

Deset let psaní dopisů
"Za totality město moc nereagovalo. Od října jednadevadesátého roku pak písemně žádáme o konkrétní opatření. Situaci by vyřešila rekonstrukce křižovatky, při které by se změnil sklon ostré zatáčky, nebo alespoň instalace svodidel, která by zabránila havarujícím autům vjet na chodník, ohrožovat chodce a demolovat předzahrádky domů," řekla Zdenka Doležalová, která úředníky prosila o zvýšení bezpečnosti desítkami dopisů.

"Je to zázrak, že za celá léta nebyl zraněn žádný chodec. Patnáct minut před poslední havárií, kdy auto zdemolovalo zídku před domem, šel po chodníku synovec s těhotnou manželkou a dítětem. Když za chvíli viděli spoušť v místě, kde šli, synovcova manželka omdlela," popsala atmosféru v okolí žena, která pod první dopis žádající o úpravu vozovky před deseti lety sehnala šedesát podpisů lidí z okolí.

Jaký je tedy výsledek více jak desetiletých žádostí o "pouhou" větší bezpečnost kolem jediné zatáčky? Již za totality byly přímo v zákrutě namontovány šipky, jež na nebezpečný úsek upozorňují. Nejsou však vybaveny antireflexním povrchem a v noci je proto řidiči uvidí až těsně před zatáčkou. Před více jak dvěma lety pak nechal brněnský magistrát umístit za zatáčku devět kamenů. Instalaci svodidel či zpomalovacích retardérů odmítl i přesto, že je doporučila dopravní komise Rady městské části Brno-Žabovřesky.

Magistrát: místo není nebezpečné
"Uvedené místo nebylo shledáno tak nebezpečné. Dopravní odbor magistrátu nedoporučil instalaci svodidla hlavně z důvodů estetických. Dopravní značení v místě včetně vodorovných čar pokládá magistrát i ředitelství dopravního inspektorátu za postačující," zdůvodnili před čtyřmi lety své rozhodnutí úředníci. Série těžkých dopravních nehod v tomto místě ale pokračovala.

Nainstalované kameny jsou však podle zdejších lidí jen lacinou záplatou. "Jsou lehké a opilci je v noci ještě převalují z trávníků do silnice. Při poslední havárii kameny dokonce odlétly a ještě zničily bránu do zahrady," upozornila na nedostatečnou úpravu Doležalová. Podle ní navíc při jedné z havárií rozpáral nainstalovaný kámen spodek automobilu, z něhož pak vytekl benzin a olej. "Hasiči s pěnovými přípravky likvidovali škodu několik hodin," dodala.

"Dát kolem silnice kameny byla největší hloupost. Když na ně auto v rychlosti najede, tak se ještě převrátí. U předminulé havárie kvůli tomu začalo auto málem hořet," poznamenal další obyvatel Březinovy ulice Jiří Humplík, jehož vůz stojící před domem již také na jednu z havárií doplatil.

Žabovřeští se naděje nevzdávají
Obyvatelé Březinovy ulice se však nevzdávají. Poslední dopis žádající o řešení situace poslala na dopravní odbor Zdenka Doležalová před šesti dny. Ani po dvaceti letech však nemají příliš velikou šanci, že by město vyšlo jejich požadavkům vstříc: Úřad městské části Brno-Žabovřesky totiž veškeré připomínky týkající se této ulice postupuje dopravnímu odboru magistrátu. Ten má ale o budoucích úpravách již jasno.

"Svodidla za zatáčkou v Březinově ulici nebudou. Montují se totiž jen mimo obce. Ve městech jen výjimečně a to tam, kde je povolená rychlost vyšší jak padesát kilometrů za hodinu," vysvětlil postup města referent odboru dopravy brněnského magistrátu Václav Rosol.

Současně ale připustil, že mohou být řidiči v ostré zatáčce v Březinově ulici za snížené viditelnosti dezorientováni. "Před zatáčku umístíme dopravní značení s červenou šipkou, jež na zatáčku předem upozorní. Bude mít i reflexní povrch," uvedl Rosol, podle něhož nepřipadají v úvahu ani retardéry.

Magistrát situaci v Březinově ulici v minulosti zcela určitě nepodcenil, soudí Rosol. "Počet osobních aut se za deset let v Brně zdvojnásobil. Nebezpečné nejsou zatáčky, ale rychlosti aut. Dopravní značka je v budoucnosti upozorní na zatáčku předem. I když to vypadá jako maličkost, může hodně pomoci," dodal Rosol.

Podle mluvčího brněnského policejního ředitelství se však policie pojede na nebezpečné místo podívat. "Policie však v těchto případech funguje jen jako poradní hlas. Rozhodnutí skutečně vydá magistrát, který takové akce i platí," řekl mluvčí Mojmír Popp.

S úmyslem magistrátních úředníků, jež budou situaci řešit montáží dopravní značky, lidé z Březinovy ulice nesouhlasí. "Je pouze otázkou času, kdy dojde na chodníku ke smrtelnému úrazu. V zájmu ochrany životů mé rodiny žádám o řešení celého problému," napsal například v dopise žabovřeským zastupitelům Tomáš Prchal.

"Je to strašné. Bydlím zde již čtyřicet let a situace je stále stejná. Nevím, co si mám o postupu úředníků myslet," dodala Eva Balaťová.

Takto dopadl plot u domu rodiny Doležalovy v Březinově ulici v Brně, když do něj narazilo havarované auto

Takto dopadl plot u domu rodiny Doležalovy v Březinově ulici v Brně, když do něj narazilo havarované auto


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video