Pohled z terasy jednoho z nových domků v Třemošné, jimž kousek od zahrad vyrostl nový obchvat

Pohled z terasy jednoho z nových domků v Třemošné, jimž kousek od zahrad vyrostl nový obchvat

V Třemošné proklínají nový obchvat za miliardu. Jen přenesl hluk jinam

  • 130
Obyvatelé nových domků v okrajových ulicích Třemošné na Plzeňsku proklínají nedávno otevřený silniční obchvat obce. Nová silnice je v těchto místech asi na šest metrů vysokém náspu. Hluk z rychle jedoucích aut se bez jakýchkoli zábran tříští o jejich domy.

Provoz na nový obchvat Třemošné byl převeden minulý týden. "Od té doby jsme se nevyspali. Okna z ložnice i z dětského pokoje vedou směrem k obchvatu, nemůžeme kvůli hluku v noci ani otevřít ventilačku. I tak je hluk slyšet i přes zavřená okna. Dřív jsem se těšila, až přijdu z práce a aspoň chvíli budu na terase relaxovat. Teď když tu chci něco říct manželovi, musím na něj skoro křičet," říká Kateřina Benešová.

Dodává, že jí nevadí obchvat. Chápe, že byl zapotřebí, ale vadí, že kolem nové silnice 80 metrů od jejich domu nejsou žádné protihlukové stěny

Představy versus realita

Když silničáři pustili auta na obchvat, třemošenský starosta Jaromír Zeithaml byl přesvědčený, že až odborníci autorizované laboratoře budou měřit hluk, nebude nikde problém. "Hodnoty stanovené normami nebudou překročené," věřil starosta. Manželé Benešovi si to teď nemyslí.

Plánek obchvatu Třemošné

Obchvat za necelou miliardu korun financoval stát. Že se bude obchvat stavět i veškeré varianty, kudy silnice půjde, to vše bylo jasné už v polovině 90. let minulého století. Dávno před tím, než obec dala povolení ke stavbě rodinných domů v této oblasti.

Co bude teď, když nechráněné domy stojí necelých 80 metrů od zatížené silnice? Podle šéfa plzeňského zastoupení Ředitelství silnic a dálnic Zdeňka Kuťáka vyplývalo z hlukové studie zpracované ještě před stavbou, že ani v těchto místech protihluková zeď být nemusí.

"Až bude kompletně dokončené napojení obchvatu i na severní části, kde se teď ještě jezdí po provizorní komunikaci, a stavbu převezmeme, budeme řešit kolaudaci. Její podmínkou je, že se v inkriminovaných místech změří úroveň hluku. To se dělá až po určité době od zprovoznění. Přijede certifikovaná firma, která měří úroveň hluku i uvnitř domků i v jeho blízkém okolí. Jestliže naměřené hodnoty překročí normu, dodatečně budeme muset udělat protihlukovou zeď nebo val," vysvětluje Zdeněk Kuťák.

Postaví dodatečně stěnu?

V minulosti se už několikrát stalo, že protihluková opatření museli silničáři kolem hotových komunikací dodělávat.

V závěru minulého týdne zahradnická firma sázela do prostoru mezi silnicí a domy stromky. Ze studií ale vyplývá, že stromy brání šíření hluku minimálně. "Je to spíše psychologická bariéra, že nevidíte na silnici, a pak zeleň zachytává prach," připouští Zdeněk Kuťák.

Lidé, kteří nyní bydlí blízko obchvatu, už před lety založili Občanské sdružení Orlík. Nechali si zpracovat hlukovou studii, z níž dopředu vyplývalo, že po zprovoznění komunikace bude hluk překračovat normy. "Před několika týdny jsme podali žaloby, ve kterých se domáháme vybudování protihlukových opatření. O stavbě protihlukových stěn jsme jednali s řadou institucí včetně hygieniků a krajského úřadu, argumenty i výsledky naší hlukové studie však zpochybňují," říká člen sdružení Miroslav Melnyk.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video