V srdci Mléčné dráhy je černá díra

Uprostřed Mléčné dráhy je velká černá díra. Neviditelné gravitační pole pohlcuje vše včetně světla. Jiná možná vysvětlení vyloučila po desetiletém bádání mezinárodní skupina. Vědce k tomuto závěru dovedlo sledování blízké hvězdy. Černé díry jsou podle nich zřejmě pozůstatky mrtvých superjasných hvězd - kvasarů. S výsledky bádání seznamuje nejnovější číslo vědeckého časopisu Nature.

"Je to zásadní posun," tvrdí Reinhard Genzel z Max-Planckova institutu pro vesmírnou fyziku poblíž Mnichova, který vedl výzkumnou skupinu.

Astronomové shromažďují informace o černých dírách už dvacet let, když sledují aktivitu na jejich okrajových částech. Využívají měření vlivu děr na blízké hvězdy.

"Vylučujeme jakékoliv další alternativy. Nezbývá žádné jiné reálné a možné vysvětlení, než že jde o černou díru," tvrdí Genzel.

Důkazů, že uprostřed naší galaxie se nachází velká černá díra, milionkrát větší než Slunce, neustále přibývá. Genzel a jeho kolegové však věří, že svým výzkumem dosáhli zatím nejlepšího výsledku.

"Většina astrofyziků by na základě nových přesvědčivých důkazů měla akceptovat, že v centru Mléčné dráhy se nachází supervelká černá díra," míní vědec Alvio Renzini působící na Evropské jižní observatoři v Chile.

Černými dírami se jako první zabýval Albert Einstein, který je popsal jako úplné vítězství gravitace pro jejich schopnost pohlcovat vše ve svém okolí včetně světla. Vědci předpokládají, že jde o pozůstatky mrtvých kvasarů, superjasných hvězd, označovaných také jako srdce galaxií.

Genzel a jeho tým vylučují další možná vysvětlení na základě desetiletého výzkumu, během něhož analyzovali data získaná sledováním oběžné dráhy hvězdy označované S2.

"Je to jediný zaznamenaný případ v celé astronomii, kdy hvězda je tak blízko a my ji můžeme sledovat. Většina dalších hvězd má oběžnou dobu stovky či miliony let," podotkl Genzel.

Hvězda S2, sedmkrát větší než Slunce, urazí délku orbity za 15 let. Pohybuje se mimořádnou rychlostí, díky níž zatím uniká pohlcení černou dírou.

Vědci při výzkumu S2 používali nejnovější technologie. Během měření museli vyloučit vlivy skupiny neobvyklých hvězd i základních částic, aby vysvětlili tmavou masu a zanechali minimum pochybností.

"Teď víme, že každá velká galaxie má svou velkou černou díru. Zřejmě vznikly ve stejný čas a na jejich formování se asi podílely i stejné vlivy," míní Genzel, jehož další výzkum se zaměří právě na vysvětlení těchto vesmírných procesů.

Černé díry, které krouží Mléčnou dráhou i dalšími galaxiemi, se daří zaznamenat i pomocí Hubbleova teleskopu. Černá díra v sektoru M15 je čtyřtisíckrát větší než Slunce. Ve vesmírném sektoru M31 G1 se nachází dokonce černá díra větší dvacetitisíckrát. (17. září 2002)

Ilustrační snímek
V polském nákupním centru útočil muž s nožem, pobodal deset lidí

V nákupní centru v polském městě Stalowa Wola pobodal 27letý muž deset lidí, jedna žena na následky zranění zemřela. Policie útočníka zadržela. Při výslechu...  celý článek

Neznámý pachatel s nožem zaútočil Mnichově, několik lidí zranil (21.10.2017)
Psychicky narušený Němec v Mnichově zaútočil nožem na lidi, osm jich zranil

Třiatřicetiletý Němec v sobotu ráno zaútočil v Mnichově nožem na lidi, osm jich zranil. Policie ho kolem poledne dopadla. Šlo o obyvatele bavorské metropole,...  celý článek

Cvičení kybernetické bezpečnosti Locked Shields 2017 v Estonsku
NATO čelí stovkám kyberútoků měsíčně, vylepšuje obranu a hledá zbraně

Dosavadní taktická výhoda na bojišti umožněná technologickou vyspělostí NATO by mohla být vážně ohrožena, pokud spojenci nebudou schopni stoprocentně čelit...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.