Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Sražených na silnicích přibývá. I kvůli zdržování zákona, tvrdí policie

  2:01aktualizováno  2:01
V roce 2015 na českých silnicích zahynulo celkem 669 lidí, což je o čtyřicet více než předloni. Výrazně přibylo úmrtí chodců, často sražených za tmy. Ředitel dopravní policie Tomáš Lerch vidí problém v tom, že poslanci otáleli se schválením zákona nařizujícího chodcům nosit reflexní pásek. Nyní předloha zákona leží v Senátu.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Chodců loni podle propočtu MF DNES zahynulo asi 120, oficiální čísla ještě nejsou. Polovinu z nich obvykle srazí auto za tmy. Nejrizikovější jsou měsíce, kdy se brzy stmívá.

„Poměrně výrazně se na nárůstu úmrtí podíleli chodci. Upozorňovali jsme na neviditelnost chodců, která se právě odrazila v prosincové statistice,“ řekl MF DNES ředitel republikové dopravní policie Tomáš Lerch.

Šéf dopraváků mluví ze své zkušenosti, protože sloužil o víkendu před Vánocemi a napočítal v prosinci jen do Vánoc sedm usmrcených chodců, z nichž všichni kromě jednoho zahynuli za snížené viditelnosti.

„Poslanci měli zákon přijmout dříve, aby byl tlak na lidi větší,“ myslí si Lerch. Podle šéfa dopravní policie podobná povinnost platí už na sousedním Slovensku, a tam se dokonce na rozdíl od českého návrhu týká i ulic uvnitř obce. Kdyby zákon platil, počet mrtvých by patrně klesl pod šest stovek.

Desetkrát bezpečnější

„Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že povinné zavedení reflexních prvků sníží počet obětí z řad chodců v noci z desítek na jednotky. My ale chceme lidi vést k tomu, že reflexní prvek jim může zachránit život, ať je to povinné, nebo ne,“ uvedl pro MF DNES ministr dopravy Dan Ťok. Organizace BESIP loni uspořádala osvětovou kampaň, při které reflexní proužky rozdávala.

MF DNES prošla konkrétní případy nehod, kdy zahynuli chodci, několik týdnů dozadu. Hodně příznačná je třeba nehoda z 22.prosince, kdy auto srazilo patnáctiletou dívku u Ledče nad Sázavou. Školačka zraněním podlehla. Vůz Ford Mondeo, jehož řidič dívku přejel, se těsně před srážkou míjel se dvěma jinými auty. Jejich řidiče policie hledá coby svědky.

Tragédie ukázala, že právě okamžik, kdy jde chodec po krajnici a vedle něj se míjejí dvě auta, je hodně rizikový. Řidič už nemá místo, aby se chodci v poslední chvíli vyhnul, a navíc je oslněn.

Poslanci zákon ukládající povinnost nošení reflexních prvků při pohybu po komunikacích mimo obec schválili 9. prosince. Lidem, kteří se bez nich za tmy či mlhy, tedy za snížené viditelnosti, vydají jako chodci na silnici mezi dvěma obcemi, bude nově hrozit pokuta mezi 1 500 až 2 500 korunami.

Podívejte se na rozdíl ve viditelnosti chodce ve tmě:







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ivana Zemanová oznámila na tiskové konferenci strany SPO, že má její manžel...
Zeman může kandidovat na Hrad, nasbírali mu 59 263 podpisů občanů

Prezident Miloš Zeman je druhým kandidátem na post příští hlavy státu, jemuž se už podařilo nasbírat potřebný počet podpisů občanů, aby mohl svůj post...  celý článek

Hroch Karl Wilhelm po příjezdu do dvorské zoo zkoušel nový výběh se staršími...
Dvorská zoo přišla o mladého hrocha. Uhynul zřejmě po kousnutí od samice

V zoo ve Dvoře Králové nad Labem uhynul dvouletý samec hrocha Karl Wilhelm. Utrpěl zranění v tříslech zadní nohy, kvůli němuž dostal otravu krve. Hodně toho...  celý článek

Vlna dosahuje až téměř na úroveň sousedního chodníku.
Místo roviny je vlna, za miliony opravená silnice vydržela jen pár týdnů

Po necelém měsíci provozu se na opravené silnici mezi Vysokým Mýtem a Chrudimí v obci Stradouň vytvořila nebezpečná vyjetá vlna. Za rekonstrukci celkem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.