Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V přístavu dosud stojí 123 Tater

  7:02aktualizováno  7:02
Ostrava - V bezcelní zóně slovinského přístavu Port Koper dosud stojí 123 nákladních vozů Tatra 815, které měly být již před deseti lety prodány do Libye. "Původně jich bylo více jak pět set, ale po různých odkupech jich tam nyní zůstalo ještě víc jak sto," uvedl Ota Štros ze společnosti Czech Partners, která se zajímá o koupi Tatry. V Koperu jsou vozy umístěny již od roku 1992. Tento obchod s Libyí přes společnost Diamoil způsobil Tatře ztráty, které se odhadují na více než jednu miliardu korun.

Také kvůli tomuto obchodu se automobilkadostala v pozdějších letech do velkých ekonomických problémů. Většina aut byla prodána především na ruskou Sibiř a zbytek našel odbyt v arabských zemích.

Kopřivnická automobilka v roce 1991 vyrobila na zakázku libyjských obchodníků ze švýcarské firmy Diamoil přes dva tisíce speciálních vojenských tahačů určených pro Libyi. Kontrakt s firmou Daimoil, která později zanikla, přitom byl na 2500 aut.

Celkem 506 vozů přitom Tatra do Libye dodala a ty měly být v té době umístěny v celní zóně před libyjskými hranicemi. Podle některých informací se měl libyjský režim části svých aut zbavit a prodat je obratem do ciziny. Zbývajících asi 1500 vozů musela Tatra prodat pod cenou zákazníkům z Francie, Německa, Ruska a na tuzemský trh. Arbitrážní jednání v Paříži v listopadu 1994 potvrdilo, že nákladní auta dodaná firmě Daimoil jsou prokazatelně majetkem Tatry.

Mluvčí Tatry Věra Breiová řekla, že pro automobilku záležitost kolem obchodu s Libyí skončila v roce 1999, kdy Tatra dostala zaplaceno akreditivem. Novým vlastníkem 506 aut se tehdy stala nejmenovaná německá společnost. "Tím byly ukončeny veškeré soudní spory mezi Tatrou a Libyí," dodala Breiová.

Nákladní vozy typu 815 měly původně hodnotu až tři miliony korun. V slovinském Koperu byly podle Štrose prodávány za velmi nízkou cenu, zpočátku asi za půl milino korun. Štros připustil, že Czech Partners měla o tyto nákladní vozy zájem.

Auta ale nyní vlastní a prodává německá společnost Nagib Khazaka, která je koupila od neznámé firmy. Na nákladních vozech se v loňském roce kompletně měnily všechny gumové součástky, jako jsou například pneumatiky či hadice.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tisková konference Pirátů po ustavující schůzce klubu strany (22. října 2017)
Piráty ve Sněmovně povede Michálek, s ANO odmítají handlovat

Předsedou poslaneckého klubu Pirátů v Poslanecké sněmovně bude Jakub Michálek. Na první tiskové konferenci strany po volbách to oznámil šéf Pirátů Ivan Bartoš,...  celý článek

Karel Schwarzenberg a Jiří Pospíšil v pražském štábu TOP 09. (21. října 2017)
Pospíšil podal přihlášku do TOP 09. Objevují se hlasy, že by ji měl vést

Europoslanec a bývalý ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil podal přihlášku do TOP 09. O možné kandidatuře do vedení strany je ale podle něj předčasné mluvit....  celý článek

Interaktivní mapa volebních výsledků
Dali vaši sousedé hlas Pirátům nebo ODS? Projděte si podrobnou mapu

Zajímá vás, kde dopadli nejlépe při letošních volbách Piráti nebo SPD Tomia Okamury. Redakce iDNES.cz připravila unikátní interaktivní mapu, díky které si...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.