Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V předpisech o nebezpečných látkách jsou stovky chyb

  0:01aktualizováno  0:01
Nové předpisy, podle nichž se řídí převoz nebezpečných chemických či toxických látek po silnici a po železnici, mohou být stejně nebezpečné jako převážený materiál. V předpisech, podle nichž se například určuje, v jaké cisterně smí chemikálie být, anebo zda je obsah cisterny jedovatý či hořlavý, je totiž spousta chyb. Teoreticky se tak může stát, že cisterna poveze toxickou látku, kterou dopravce podle předpisu označí chybně jako hořlavinu.

Kdyby cisterna havarovala, hasiči by s ní zacházeli jako s hořlavinou, a nikoli jako s látkou, která může způsobit rakovinu. Ohroženi by tak byli hasiči, ale i lidé v okolí.

"Základem obou nových předpisů jsou tabulky všech nebezpečných látek. Taková přehledná tabulka zatím neexistovala. Problémem je, že v ní jsou stovky, možná tisíce chyb," říká Jaroslav Horký ze společnosti Medistyl, která mimo jiné poskytuje farmaceutickým firmám nebo chemičkám údaje o různých látkách a přípravcích.

"Kdybychom tabulky vzali doslova, tak by například bromoform, což je toxická kapalina, mohl být přepravován též jako hořlavá kapalina. Hořlavý brobenzen přitom v seznamu uveden není," vysvětluje Horký.

Podle Jiřího Doška z Ústavu silniční a městské dopravy může na špatné předpisy doplatit dopravce, který převážené látky označí správně. "Když neuvede špatný název, který je ale uveden v rejstříku, může dostat pokutu až milion korun, protože špatně deklaroval převáženou látku. Zákon se přece musí ctít, i když má chyby," říká Došek.

Ministerstvo dopravy, které nové předpisy pro převoz nebezpečných látek připravilo, se hájí tím, že chyby byly už v originální mezinárodní verzi, a postupně na ně upozorňuje speciální evropský úřad. Další chyby pak vznikly při překladu. "Jde o úplnou přestavbu jednoho z nejobsáhlejších předpisů," uvedlo tiskové oddělení ministerstva.

"Předpokládaný vysoký počet chyb byl jedním z důvodů, proč zahraniční autoři iniciovali přechodné období, kdy platí staré i nové předpisy." Toto přechodné období končí v prosinci a ministerstvo předpokládá, že do té doby budou všechny chyby odstraněny.

Ministerský argument, že chyby byly už v mezinárodních podkladech, Horký zpochybňuje: "V anglické verzi předpisů pro převoz nebezpečných látek po silnici žádné zásadní chyby nejsou. Proto všem doporučuji, aby si české tabulky vždycky zkontrolovali v anglickém znění," říká Horký.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ministr dopravy Dan Ťok přichází na středeční schůzi vlády ve Strakově...
Stavbu obchvatu brzdí ministr, tvrdí starosta Mohelnice. Ťok se ohradil

Ostrá slovní přestřelka se rozhořela mezi starostou Mohelnice a ministrem dopravy Danem Ťokem. Starosta tvrdí, že resort společně s Ředitelstvím silnic a...  celý článek

Lubomír Zaorálek a Andrej Babiš (19. října 2017)
Máte máslo na hlavě, řekl Zaorálek. Co jste dokázal za 27 let? opáčil Babiš

Více než tři roky spolu šéf ANO Andrej Babiš a volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek seděli v jedné vládě, ale to už podle jejich posledního televizního duelu den...  celý článek

Zteč mechanizované jednotky na Dnech NATO v Ostravě
PŘEHLED: Co ve volbách slibují strany pro armádu a obranu

Jak se politické strany a hnutí, ucházející se o přízeň voličů ve sněmovních volbách, staví k otázkám zajištění bezpečnosti a obrany? Přinášíme ucelený...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.