V Pacifiku je kolonie mikrobů velká jak Řecko. Tři miliardy let žijí bez kyslíku

Kolonii zvláštních mikrobů velkou jako Řecko našli vědci na dně oceánu u západního pobřeží jižní Ameriky. Mikroorganismy žijí bez kyslíku a světla a vědci se domnívají, že by se mohlo jednat o jedny z nejstarších obyvatel planety.

Průzkum dna oceánu. Ilustrační foto | foto: Reuters

Podle oceánologů může masa mikrobů pocházet z některých prvních forem života na Zemi.

"Kolonie totiž žije ve velké hloubce bez světla i kyslíku a zdá se, že přežila díky tomu, že se živila sirovodíky a 'dýchala' dusičnany. Může tedy představovat společenství organismů, které se vyvinulo z mikroorganismů starých 3 miliardy let, kdy na planetě ještě nebyl kyslík," píše server The Independent.

Vědci byli zaskočeni podívanou, když se jim v rámci hlubokomořského průzkumu na televizních obrazovkách objevily první snímky 'mikrobiálního koberce'. Pomocí ponorky zkoumali šelfové oblasti u Chile a Peru.

"Vypadalo to jako velký koberec bílé trávy s vlákny vlajícími ve vodě. Odděloval mořské dno a sediment od okolní vody," popsal pro server chilský vědec a účastník expedice Victor Gallardo.

Největší vlákna tohoto 'koberce' jsou široká asi jako polovina lidského vlasu a buňky v nich jsou uspořádány do dlouhých mnohobuněčných pramenů, které jsou díky sulfátům síry bílé.

Mikroorganismy nepotřebují kyslík, ale síru

Expedice odebrala z koberce vzorky a nechala je testovat. Podle prvních výsledků jde o společenství mikroorganismů, které je schopné se vyvíjet při extrémní hypoxii (nedostatek kyslíku - pozn. redakce). Tedy ve stejných podmínkách, které na Zemi panovaly před nástupem první fotosyntetických řas, jež byly schopné přeměnit oxid uhličitý na kyslík.

Průzkumníci zjistili, že velká plocha mikroorganismů se rozkládá u Chile a Peru, ale také ve vodách bohatých na síru u ostrovů Galapágy, Ekvádoru a Panamy.

"Po většinu času v historii Země byly oceány anoxické, tyto druhy zřejmě ovládaly planetu po stovky milionů let. DNA těchto mikroorganismů je pravděpodobně naživu déle, než cokoli jiného na této planetě," doplnil mořský biolog z Dalhouse University v Halifaxu Ron O´Dor.

Bohatství jako na korálech nebo v pralese

Průzkumníci, kteří mapovali mořský život, zjistili, že v oceánech žije mnohem více mikroorganismů, než se očekávalo. Zatímco v roce 2000 předpokládali, že v mořích žije 20 tisíc druhů mořských mikroorganismů, nyní se jejich číslo blíží 20 milionům, dodal O´Dor.

Podle biologů pracujících na sčítání mořského života se dá celková váha mořských mikroorganismů přirovnat k váze 240 miliard afrických slonů.

Vzorky odebrané z hlubokomořského dna podle vědců dokazují, že život je v těchto sférách velice rozmanitý. "Zdaleka se nejedná o mrtvou poušť, hluboké moře může soupeřit i s ekosystémy v deštných pralesích nebo na korálových útesech," míní další z vědců pracující na projektu Pedro Merinez Arbizu.

"Vzhledem k těmto novým objevům je jasné, že nemůžeme použít hlubokomořské dno jako skládku, nebo je nechat napospas těžbě přírodních surovin aniž by to obrovským způsobem neovlivnilo mořská společenství," dodal.

Voják syrské armády v provincii Dajr az-Zaur (30. dubna 2017)
Zlikvidovali jsme více než dvě stě bojovníků IS, tvrdí Rusové

Ruské letectvo údajně zabilo přes dvě stě bojovníků teroristické organizace Islámský stát (IS), kteří byli na cestě k východosyrskému městu Dajr az-Zaur ve...  celý článek

Narkoman si připravuje dávku heroinu.
Skotsku vymírá „generace Trainspotting“, narkomany kosí podlomené zdraví