Prototyp nyní stojí v hangárech Moravanu Otrokovice. Tento tradiční výrobce cvičných a akrobatických letadel značky Zlín se tak vydává na dosud neprozkoumanou půdu - v příštím roce už chce zahájit sériovou výrobu tohoto největšího letadla v historii firmy určeného především pro přepravu lidí a materiálu v extrémnějších klimatických podmínkách.
Leotun vznikal původně v Rusku
Dceřinná společnost Moravan - Aeroplanes proto před rokem a půl odkoupil práva na vývoj a provoz tohoto letounu od ruské Suchojovy konstrukční kanceláře, kde se na vývoji tohoto letadla podílel i slavný konstruktér Sláva Kondratěv, tvůrce akrobatických speciálů pod značkou Suchoj.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE |
délka - 9,85 m výška - 3,08 m rozpětí - 14,6 m plocha křídla - 20,5 m2 |
prázdná hmotnost - 1540 kg max. vzletová hmotnost - 2700 kg objem vnitřních nádrží - 760 l objem přídavných nádrží - 2x200 l |
max. náklad při 50% paliva - 900 kg maximální dolet - 1600 km dolet s př. nádržemi - 2400 km |
maximální rychlost - 340 km/h cestovní rychlost - 280 km/h přistávací rychlost - 131 km/h dostup - 5000 m |
délka vzletu - 220 m |
"Tím, že jsme koupili práva na tento letoun, jsme ušetřili miliony korun. Jinak jsme Z 400 kompletně předělali, bude ho pohánět nejmodernější motor ve své kategorii od kanadské společnosti Orenda, v letadle bude osm a v případě prodloužení deset míst," řekl generální ředitel Moravanu Otrokovice Libor Soska, který ale odmítl upřesnit náklady na vývoj a výrobu letadla. "Jde o stovky milionů korun a spolupracujeme s partnerem ze Severní Ameriky," řekl pouze Soska.
Už jsou první zájemci
Hotový stroj bude stát od šesti set tisíc až přes jeden milion dolarů. "Záleží na tom, jaké vybavení budou zákazníci požadovat. Počítáme také s plovákovou verzí. Máme už první zájemce o tento letoun především ze Severní Ameriky, ale také z Blízkého Východu, jednáme také s jednou velkou světovou spediční a zasilatelskou firmou. Počítáme s prodejem desítek kusů ročně," řekl Soska.
Na podzim chtějí v Moravanu provést první letové zkoušky nového stroje, pro který se stále hledá vhodný název. Na trh se má dostat do konce příštího roku.
Není jasné, kde se bude vyrábět
Zatím není jasné, zda se nový letoun bude vyrábět přímo v Otrokovicích nebo někde jinde. Moravan má totiž objednávky na známé sportovní letadla typu Zlín do konce roku 2002.
"Jsme na hraně, stíháme zakázky jenom s nejvyšším možným nasazením. Počítáme s tím, že se dostaneme na úroveň výroby, která tu byla v osmdesátých letech, kdy Moravan vyráběl pět letadel měsíčně," řekl Soska.
Moravan, kde pracuje kolem sedmi set zaměstnanců, už proto zahájil nábor dělníků na Slovensku, kde získal odborníky z Leteckých opraven v Trenčíně.
Moravan - Aeroplanes, který se loni dostal ze ztráty a zvýšil tržby o třináct procent, nyní pracuje na dodávce deseti letadel Z 143 do Thajska, dalších šest letadel Z 142 Moravan prodal do Afriky a třináct kusů letadel Z 242 na Blízký Východ. "Máme zakázky za deset milionů amerických dolarů," řekl Soska.
Marovan chce jít do Letu Kunovice
Firma navíc počítá s tím, že výroba letadel by se také mohla přesunout z části z Otrokovic do nedalekého zkrachovalého Letu Kunovice, který je na prodej. Moravan zatím jako jediný zájemce složil kauci a dokončil hloubkový audit Letu.
"Svůj zájem o Let jsme potvrdili také tím, že jsme se rozhodli už nyní kunovické továrně pomoc a nahradit výpadek po ukončení vývoje na projektu Loadmasteru. Pro zhruba dvě stě lidí, kteří na Loadmasteru pracovali, máme nachystané zakázky jak pro konstrukci, tak pro přípravu výroby. Je to především na nových projektech Moravanu," řekl obchodní ředitel společnosti Tomáš Štefánek.
Ředitel Soska potvrdil, že pokud Moravan Let nezíská, bude hledat další partnery pro výrobu letadel v cizině. "Počítáme také s variantou, že Let nezískáme. V tom případě máme připravenou variantu výroby v cizině, v tuzemsku totiž už dalším kapacity nejsou," dodal Soska.
Letadlo Zlín 137, který vyrábí Moravan Otrokovice |
Letadlo Zlín 142, který se vyrábí v Moravanu Otrokovice |
Letadlo Zlín 143, který se vyrábí v Moravanu Otrokovice |
Letadlo Zlín 242, který se vyrábí v Moravanu Otrokovice |
Generální ředitel akciové společnosti Moravan Otrokovice Libor Soska ukazuje prototyp nového letounu s označením Z 400. Stroj pro osm osob určený pro dopravu v těžko dostupných oblastech je přelomovým bodem ve výrobě Moravanu, neboť jím firma přechází z kategorie cvičných do kategorie transportních letadel. Cena se bude pohybovat od 600 tisíc do jednoho milionu dolarů. Zákazníky budou oblasti Severní Ameriky, Blízkého východu a Kanady a počítá se také s plovákovou verzí. Zcela výjimečný bude i motor o výkonu 700 koní. (6.6.2001) |
Prototyp nového letounu s označením Z 400 v hale Moravanu Otrokovice. Stroj pro osm osob je určený pro dopravu v těžko dostupných oblastech. (6.6.2001) |
Prototyp nového letounu s označením Z 400 v hale Moravanu Otrokovice. Stroj pro osm osob je určený pro dopravu v těžko dostupných oblastech. (6.6.2001) |