V nových domech jsou závady

Olomouc - Bydlet v nových domech v Topolové ulici v Olomouci-Slavoníně, kde stavělo město s firmou Mera Czech, není žádný med. Lidé složili statisíce na dřevo. I po roce od nastěhování ale nájemníci stále objevují řadu závad. Lidé jsou sice vděční za střechu nad hlavou, ale už je nebaví stále dokola urgovat odstranění závad, jež novostavba má.

"Když jim závady nahlásíme, odkývnou to, ale stejně se nic neděje. Bydlíme tu už rok a řadu věcí ještě neopravili," stěžuje si Jarmila Suchomelová, která seznam závad poslala letos v červnu Správě domovního fondu města Olomouce.

Krátce na to jí přišla odpověď od Pavla Horáka (KDU-ČSL), olomouckého viceprimátora a předsedy Bytového družstva Jižní, které vykoupilo podíl stavební firmy a nyní domy z jedné třetiny vlastní. Zbytek patří městu.

"V zájmu představenstva družstva je odstranění všech uvedených závad. Vzhledem k dodavatelskému systému i charakteru závad však není časově jednoduché všechny problémy ihned odstranit," napsal Horák.

Obdobné zdůvodnění si nájemníci vyslechli o pár měsíců později na schůzi se Správou domovního fondu a vedením družstva. "Firma Mera dělá vše dodavatelsky, takže chvíli trvá, než na odstranění závad zase nasmlouvá firmy," vysvětlil lidem Josef Kaštil z domovní správy.

Firma Mera, která zdarma odstraňuje závady po dobu tříleté záruční lhůty, o problémech v domech ví. "Co se týče reklamací, postupujeme přesně podle harmonogramu, který jsme nájemníkům dali," uvedl obchodní ředitel Mery Jiří Ratajský.

Lidem nejvíce vadí, že slyší téměř vše, co se u sousedů šustne. "Vím přesně, kdy sousedka otočí kohoutkem. Vadí mi to, protože vstává dříve než já a zvuky vody padající do dřezu mě vždy vzbudí," posteskl si jeden nájemník.

Tento problém řešili zástupci družstva, domovní správy a stavební firmy koncem června. Ze zápisu z reklamačního řízení vyplývá, že nájemníci nelžou. Firma chtěla závadu odstranit zlepšením zvukové izolace stropů, ovšem nájemníci požadovali zkvalitnit zvukový útlum mezi byty na patře. Toho se zatím nedočkali.

Nájemníci také reklamovali časté poruchy vchodových dveří, krátkou životnost úsporných žárovek na chodbách, kvůli nimž je mnohdy v domě tma, prosakující vodu na stropě sklepů, nedostatečný ohřev teplé užitkové vody, nepravidelné vytápění a nepříjemný hluk rozvodů ústředního topení.

Většinu závad, které mělo vyřešit reklamační řízení v červnu, nájemníci před třemi týdny na schůzi zopakovali. "S teplem máme potíže už od nastěhování. Musela jsem dokonce žádat o výměnu radiátoru za větší, protože nebyl schopný vytopit byt. Žili jsme v šestnácti stupních, a to byl už podzim," vzpomněla na první potíže před rokem Suchomelová.

Nájemníci z domu číslo 1, kteří se stěhovali do bytů jako první, zase žili dva měsíce na staveništi. "Po deštích byly vždy zatopené sklepy. Firma argumentovala, že stavba teprve vysychá, nakonec ale stejně dělala drenáže," řekl Marek Neumann.

Firma Mera se hájí tím, že ne všechny závady jsou její vina. "Některé problémy vznikly tím, že to byla již vada výrobce. Například dodávka střešní krytiny. My to potom musíme zdlouhavě reklamovat, a  proto opravy trvají. To se ale ve stavebnictví stává," zdůvodnil Jiří Ratajský.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video