Technici zvedali letadlo z vody velmi pomalu. Musela z něj nejdříve vytéct většina vody. Přitom se ukázalo poškození trupu i vnějšího pláště, které způsobilo přistání na vodu. Jeřáby naložily stroj na člun, technici vyjmuli z kabiny černé skřínky a vrak zamířil k odbornému prozkoumání do New Jersey.
Potápěčům nicméně zbývá ještě jeden úkol - najít levý utržený motor letadla. To ale nebude snadné, voda v řece je kalná a ledová. Navíc se přesněji neví, kde by asi mohl být.
Záznamy ze skřínek nyní zkoumají odborníci federálního Úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB), aby mohli s jistotou určit příčinu nehody.
Tou bylo zřejmě hejno hus, které zkřížilo letadlu cestu těsně za letištěm. Údaje z jedné z černých skříněk to teď nepřímo potvrdily. Radar letadla zaznamenal nad Bronxem skupinu takzvaných "primárních cílů" těsně před letadlem, které letištní radar nezachytil.
Tezi o husách potvrdil už v sobotu při své první výpovědi před odbornými vyšetřovateli pilot letadla Chelsey Sullenberger, který se po čtvrtečím zázračném přistání stal hrdinou Spojených států.
Bez dvou motorů se totiž dokázal vyhnout mrakodrapům na Manhattanu a nouzově přistát na řece Hudson, aniž by zemřel jediný ze 155 cestujících či členů posádky. - přečtěte si Zachránil 155 životů, s airbusem přistál na hladině. Je z něj hrdina
"Řekl, že jeho první instinktivní pohyb při vletu do hejna bylo přikrčit se," líčila médiím výpověď pilota představitelka NTSB Kitty Higginsová. Až do konce vyšetřování totiž pilot sám nesmí s médii mluvit.
"Pak se prý ozvalo bouchnutí, začalo být cítit pálící se ptačí těla, a vzápětí nastalo ticho, jak se zastavily oba zničené motory.
V ten okamžik kapitán přebral řízení stroje od druhého pilota a hledal místo pro nouzové přistání. Rychle se ukázalo, že Airbus pohybující se už jen jako větroň vlastní setrvačností spadne buď do hustě osídlených částí New Yorku nebo může zkusít přistát na hladině Hudsonu.
"Dokážeme to, už jsme skoro na Hudsonu," řekl Sullenberger řídící věži. Zdvižením předku letadla brzdil stroj a blížil se kontrolovaným skluzem k hladině.
"Vzepřete se, vzepřete se o sedadla před vámi! Hlavu dolů, všichni hlavu dolů!" organizovala zatím posádka v uličce mezi sedadly správnou polohu cestujících pro nouzové přistání. To bylo nakonec díky vodě relativně měkké, takže došlo jen k několika lehčím zraněním.
Jedno z nich v podobě zlomené nohy utrpěla letuška, která se sama nestačila včas připoutat. Jinak ale sama posádka situaci přirovnala k pouhému tvrdému přistání na zemi: žuchnutí při dopadu, žádný odraz od hladiny, jen postupné zpomalování rychlosti až letadlo zastavilo.
Vše se seběhlo tak rychle, že posádka letadla nestačila ani zapnout "plovací spínač", který pro podobnou situaci utěsňuje všechny otvory v podvozku a spodní části letadla, aby se udrželo déle na hladině. Letoun však přesto vydržel na hladině tak dlouho, že všichni lidé přes křídla vyšli ven a okolní čluny je evakuovaly.