Dokazuje to i právě otevřená Klenotnice, která shromažďuje ukázky všemožného použití drahých i obyčejných kovů. Množství exponátů si mohou návštěvníci prohlížet skrze sklo původních depozitářových vitrín architekta budovy muzea Josefa Schulze, které byly pro novou expozici kompletně zrestaurovány. Lahůdkou pro diváky je však především dvojice speciálních pohyblivých vitrín, které fungují podobně jako pater noster a zvedají před oči přihlížejících jednotlivé police s exponáty.
V jedné pohyblivé vitríně je tak třeba možné shlédnout příběh použití litiny v dějinách a ukázky předmětů, na jejichž výrobu se tento kdysi oblíbený materiál využíval. "Expozice je pohyblivá a flexibilní, počítáme s jejím obměňováním a doplňováním podle zájmu návštěvníků," řekla ředitelka Uměleckoprůmyslového muzea Helena Koenigsmarková.
"V Klenotnici bylo třeba vyřešit umístění obrovského množství exponátů na malé ploše," doplnil architekt expozice Petr Hornek. "Část z tisícovky předmětů jsme umístili do rekonstruovaných Schulzových vitrín, k maximálnímu využití omezených prostor přispěly i zcela originální mobilní vitríny podle našeho návrhu," dodal architekt.
Ve vitrínách jsou umístěny ukázky výrobků z cínu a litiny, které měly v Čechách přírodní zdroje i dlouholetou tradici výroby. "Centrální místo v expozici zaujímá kabinet s předměty z doby Rudolfa II., který je známý svojí vášní pro drahé materiály a kuriozity," řekla ředitelka muzea. Právě předměty z rudolfínské doby dokumentují období, v němž byla kvalita zpracování kovů v českých zemích oceňována po celém světě.
Vystaveny jsou však i starší exponáty v často kuriózní kombinaci různých materiálů. Je to například lžíce ze stříbra a dřevěné kořenice z přelomu 14. a 15. století, lastury a korály z počátku 16. století či měděné talíře dekorované emailem. Schulzovy vitríny shromažďují především drobné předměty, šperky, módní doplňky či toaletní potřeby ze slonoviny, perleti, vzácných dřev, mušle, kameje či olověné plakety s mýtickými výjevy.
Barevné kovy reprezentují středověké nádoby na mytí rukou, renesanční mosazné obřadní mísy či oltářní svícny, konvice ze stříbra tepaného a cizelovaného z roku 1800 či užitkové a dekorativní výrobky z období kubismu, secese i art deco. Sál představuje i rozsáhlé sbírky liturgického, zejména barokního zlatnictví či stříbrné příbory pocházející z doby renesance až po 19. století.
Novou expozici doplňují i ukázky z připravovaného sálu nábytku. K vidění je například renesanční kabinet z ebenového dřeva či přijímací stůl vykládaný slonovinou z šestnáctého století. Ze slonoviny je i mnoho dalších předmětů, malých plastik, figurek či náboženských výjevů.
Ještě ve středu dopoledne zaměstnanci Uměleckoprůmyslového muzea připravovali unikátní pohyblivé vitríny v nové expozici Klenotnice, které mohou ovládat sami návštěvníci muzea. (20. června 2001) |
Ještě ve středu dopoledne zaměstnanci Uměleckoprůmyslového muzea připravovali unikátní pohyblivé vitríny v nové expozici Klenotnice, které mohou ovládat sami návštěvníci muzea. (20. června 2001) |