V Mrázovce číhají na rychlé řidiče kamery

  • 39
Pražský tunel Mrázovka už netrpělivě čeká na motoristy. A mezi nimi také na první hříšníky, kteří v nejnovější zkratce mezi severem a jihem Prahy překročí povolenou rychlost. Kromě nezvyklých technických postupů stavby se totiž pyšní i řadou elektronických systémů.
VŠE O MRÁZOVCE
- fotogalerie
- mapa
- panorama
- Jakou techniku skrývá Mrázovka

Mrázovka spolu s dalšími dvěma tunely tvoří systém, kterým auta projedou od Střešovic až k Barrandovskému mostu.

Od severu vjedou nejdříve do Strahovského tunelu, pak se přes Mrázovku dostanou do Zlíchovského tunelu, který ústí u Barrandovského mostu. Odtamtud vedou výpadovky na Strakonice, Plzeň a Karlovy Vary. Plynulé napojení je tu také na Jižní spojku.

První auta využijí služeb tunelu Mrázovka ve čtvrtek 26. srpna. Na řízení technologického zázemí tunelu bude dohlížet centrum, pod které "spadá" i Strahovský tunel. Dopravní řízení má na starosti policejní dopravní ústředna Na Bojišti, která dohlíží na provoz v celém systému tunelů.

Veškeré záležitosti hlídá nejmodernější technika. V tunelu jsou senzory, kamery a další zařízení, informace od nich vyhodnocuje počítač. Mrázovka má bezobslužný velín. Lidé do něj přijdou jen tehdy, je-li potřeba řídit provoz v tunelu separátně, bez návaznosti na Strahovský a Zlíchovský tunel.

Bezpečnost a zelený portál
Mrázovka jsou vlastně dva tunely, západní a východní. Západním tunelem budou jezdit auta od severu, řidiči mířící od Barrandova směrem na Strahov pojedou do kopce jižním tunelem. Mezi oběma tubusy je celkem pět propojek. Do nich se za běžné situace řidiči nedostanou.

STAVBA POD DOMY

Stavební povolení na tunel Mrázovka bylo vydáno 14. prosince 1998. Část stavby byla hloubená, větší díl se musel razit. Ražení komplikovalo to, že jen asi dvanáct metrů nad "stropem" tunelu, v Ostrovského ulici, stojí obytné domy. Stavbaři proto použili u nás ojedinělou technologii kompenzační injektáže.

"V okolí potenciálně ohrožených domů se udělaly dvě šachty, ze kterých vedl vějíř vrtů. V nich technika měřila poklesy domů. Počítač pak, pokud bylo potřeba, řídil cementové injektáže tak, aby se domy vyrovnaly," vysvětlil zjednodušeně princip této technologie Jan Škrábek z firmy Metrostav, která spolu se společností Subterra Mrázovku stavěla. Lidé se tak z domů nemuseli stěhovat a stavba pod jejich sklepy neohrozila ani statiku domů.

Jinými "injekcemi" museli v některých místech stavaři také zpevňovat horninu nad tunelem. Ze stavby ražených tunelů bylo vyvezeno přes 350 tisíc kubíků horniny, což odpovídá zhruba šedesáti tisícům naložených nákladních aut. Z hloubených úseků bylo odvezeno 109 tisíc kubíků. Celá stavba stála bezmála 4,5 miliardy korun.

Stavební dělníci budou v okolí Mrázovky pracovat ještě zhruba půl roku. Tunel, který je hotový, už jejich práci nepotřebuje. Ještě je však třeba dokončit terénní a parkové úpravy u portálů.

Propojky slouží ke vstupu do technických a obslužných chodeb, které vedou pod silnicí. Pod celou Mrázovkou je jich zhruba šest kilometrů, vedou v nich stovky kilometrů kabelů.

Dvě z propojek jsou dimenzovány tak, aby jimi v případě nouze projely hasičské vozy. Průchody mezi tubusy slouží i jako únikové východy, jsou proto větrány čerstvým vzduchem.

Vypadl proud, ale tabule svítí
Důležitými a viditelnými atributy Mrázovky jsou prvky "bezpečnostní výbavy". Oba tunely jsou po celé délce osvětleny, ve stěnách jsou instalovány nouzové telefony.

Cedule směrující k nouzovým východům nebo telefonům jsou vyrobeny tak, že dokáží "svítit" a být viditelné i při úplném výpadku osvětlení. Každých dvacet metrů jsou na stropě protipožární větrací štěrbiny. Ty mohou odvádět kouř od případného požáru.

Dopravu v tunelu budou sledovat a řídit policisté. Kamerový systém jim umožní například i zaznamenat dopravní přestupky, například překročení povolené rychlosti. Hříšníky bude v poštovní schránce čekat složenka s pokutou.

Vzduch v tunelu hlídají detektory. Každý motorista si všimne velkých větráků, které visí u jedenáct metrů vysokého stropu tunelu. Hygienici požadovali, aby vzduch znečištěný emisemi z aut nevycházel z portálů (výjezdů) tunelu. Emise jsou tedy přes vzduchotechniku vyvedeny do šachty, která ústí na Pavím vrchu.

Severní portál tunelu Mrázovka, vedle hotelu Mövenpick, bude podle návrhu architekta posázen zelení. Stěny portálu tvoří jakési květináče, ve kterých bude brzy vysázen břečťan.

Silnice je po vjezdu do tunelu směrem od Strahova tříproudá. Po zhruba 650 metrech se tunel větví, jeden silniční pruh míří k výjezdu do Radlické ulice, dva pruhy pokračují směrem ke Zlíchovskému tunelu. Zrcadlově obrácená je situace v druhém tubusu. Západní tunel měří 1004 metry, východní je s 837 metry o něco kratší.

Část tunelu Mrázovka je hloubená, větší díl se musel razit.

Jako první se razila průzkumná štola (uprostřed), ražba celého tunelu začala bočními částmi.

Tunel Mrázovka se začal stavět v roce 1999.

Staveniště Mrázovky při zpevňování stěn tunelu.

Ze stavby ražené části tunelů bylo vyvezeno přes 350 tisíc kubíků horniny, což odpovídá zhruba šedesáti tisícům naložených nákladních aut.

Dvě z pěti propojek mezi tunely jsou navrženy tak, aby jimi v případě potřeby projel hasičský vůz. (19. srpna 2004)

Silnice se před větvením tunelu také dělí. Jeden pruh vede na Radlickou ulici. (19. srpna 2004)

Tříproudý tunel se několik set metrů od severního portálu větví na dva menší. (19. srpna 2004)

Dvouproudá silnice pokračuje směrem ke Zlíchovskému tunelu. (19. srpna 2004)

V tunelu je několik SOS telefonů. (19. srpna 2004)

V servisním zázemí Mrázovky je i strojovna vzduchotechniky. (19. srpna 2004)

Pod "hlavními tunely" jsou technické a obslužné tunely. Vedou v nich desítky kilometrů kabelů a trubek. (19. srpna 2004)

Vedle SOS telefonu je hydrant, na který se při případném zásahu mohou napojit hasiči. (19. srpna 2004)

Tabule ukazující směr a vzdálenost nouzového východu jsou vyrobeny tak, že jsou čitelné i v úplné tmě. (19. srpna)

Tunel Mrázovka spojuje Strahovský a Zlíchovský tunel. (19. srpna 2004)

Kamerový systém v tunelu Mrázovka dokáže měřit rychlost projíždějích aut. (19. srpna 2004)

Mrázovka zkrátí cestu řidičům, kteří pojedou ze Střešovic k Barrandovskému mostu a opačně. (19. srpna 2004)

Portál Mrázovky v Radlické ulici. (19. srpna 2004)

Pod stropem tunelu visí velké ventilátory, které tvarem připomínají motory proudových letadel. (19. srpna 2004)

Stěny v okolí nouzových východů mají zelenou barvu, zbytek stěn tunelu je žlutý a červený. (19. srpna 2004)

Jeden jízdní pruh vede po rozvětvení tunelu do Radlické ulice, dva pruhy pokračují do Zlíchovského tunelu. (19. srpna 2004)

Mrázovku tvoří dva tunely, západní a východní. (19. srpna 2004)

Západní tubus Mrázovky je přes jeden kilometr dlouhý. (19. srpna 2004)

Tunelem Mrázovka odlehčí dopravě hlavně na Smíchově. (19. srpna 2004)

První auta Mrázovkou projedou 26. srpna. (19. srpna 2004)

Informační tabule nad silnicí mohou podle dopravní situace zobrazovat různá sdělení. (19. srpna 2004)

Silnice v Mrázovce má před větvením tunelu tři jízdní pruhy. (19. srpna 2004)

Vzduchotechnika se stará i o "přelévání" vzduchu mezi západním a východním tubusem. (19. srpna 2004)

Severní portál tunelu Mrázovka bude podle návrhu architekta osázen zelení. (19. srpna 2004)

Severní portál Mrázovky je vedle smíchovského hotelu Mövenpick. (19. srpna 2004)


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video