Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V Manningově počítači se našly tisíce depeší, na WikiLeaks ale neunikly

  22:52aktualizováno  22:52
Expert na počítačovou kriminalitu David Shaver našel v pracovním počítači amerického vojína Bradleyho Manninga, obviněného z předání tajných depeší serveru WikiLeaks, přes 10 000 diplomatických kabelogramů a citlivých informací. Sám poté ale zpochybnil jejich podobnost s těmi, které server zveřejnil.

Vojenský analytik Bradley Manning | foto: AP

Při pondělním křížovém výslechu Shaver podle agentury AP připustil, že některé z diplomatických depeší neodpovídaly žádným z dokumentů, které zveřejnil server WikiLeaks. Manning čelí obvinění z toho, že WikiLeaks předal statisíce tajných vojenských a diplomatických dokumentů, které se pak dostaly na veřejnost.

Armádní analytik v neděli soudu řekl, že má důkazy o tom, že někdo počítač používal ke stahování dokumentů ve zjevné snaze přemístit je. V dosud nejzávažnějším svědectví během předběžného jednání na vojenské základně Fort Meade v americkém státu Maryland Shaver upřesnil, že příslušné složky se vážou k uživatelskému profilu obviněného nebo k jeho uživatelskému jménu bradley.manning.

Expert zkoumal dva Manningovy pracovní počítače z doby jeho působení v Bagdádu v letech 2009 a 2010. V jednom z nich se našly důkazy, že někdo víc než stokrát použil při vyhledávání klíčová slova WikiLeaks a Julian Assange, tedy jméno zakladatele serveru.

V pondělí Shaver při křížovém výslechu připustil, že některé z dokumentů v počítači se neshodovaly s těmi, které WikiLeaks zveřejnil. Expert to vysvětlil tak, že dokumenty byly poškozené a bylo je možné otevřít jen speciálními nástroji. Podle něj se WikiLeaks zřejmě kvůli tomu rozhodl materiály nevyužít.

Část pondělního jednání soudu, které pokračuje už čtvrtým dnem, ale bylo uzavřeno pro veřejnost s odůvodněním, že se projednávají utajované informace. Podle AP je to špatná zpráva pro obhajobu, která se mimo jiné snaží prokázat, že dokumenty zveřejněné na WikiLeaks nijak nepoškodily americké zájmy.

Uzavření jednání kritizovali aktivisté, kteří před základnou Fort Meade manifestují na Manningovu podporu. Soudce Paul Almanza podle nich brání novinářům "informovat o výpovědích ohledně materiálů, které jsou už teď veřejně dostupné".

Nynější soudní jednání má především rozhodnout, zda existují dostatečné důkazy pro zahájení vojenského soudního procesu s čtyřiadvacetiletým vojínem, který čelí 22 bodům obžaloby. Nejvážnějším z nich je obvinění ze spiknutí s nepřítelem, za které Manningovi u vojenského soudu hrozí až doživotní vězení.

Podle vyšetřovatelů se voják činů dopustil během svého nasazení v Iráku. Z vojenské databáze údajně stáhl tajné dokumenty o americkém působení v Iráku a v Afghánistánu a zhruba čtvrt milionu amerických diplomatických depeší z posledních deseti let. Získané dokumenty pak prý předal serveru WikiLeaks, který je postupně zveřejnil.

Vojín byl zatčen po návratu z Iráku v květnu 2010 a od té doby byl ve vazbě.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Odstranění sochy generála Roberta Leeho v New Orleans (19. května 2017)
Sochy prapradědečka patří do muzea, souhlasí potomek generála Leeho

Potomek konfederačního generála Roberta Leeho souhlasí s tím, aby sochy jeho předka zmizely z veřejného prostoru. Svým prohlášením reagoval Robert Lee, který...  celý článek

Vladimir Putin během tradičního poselství v Kremlu (1. prosince 2016)
Kreml oslaví sté výročí bolševické revoluce rozsáhlou amnestií

V Rusku bude vyhlášena nová velká amnestie, kterou Kreml chystá k listopadovému stému výročí bolševické revoluce. Napsal to ruský zpravodajský server Znak a...  celý článek

Kim Čong-un zkoumá plány útoku na Guam
Velmi moudré rozhodnutí. Trump chválí Kima za odklad útoku na Guam

Za „velmi moudré a logické rozhodnutí“ pochválil ve středu americký prezident Donald Trump severokorejského vůdce Kim Čong-una, který prozatím odložil plány...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.