Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V listopadu skončí papírové kupony MHD, pak už bude jen Opencard

  12:50aktualizováno  12:50
Lidé, kteří se dosud bránili pořídit si Opencard, budou mít smůlu. Praha totiž od listopadu zruší papírové tramvajenky. Kartu si tak bude muset pořídit každý, kdo nechce, aby se z něj stal černý pasažér.

Prahu nedávno zaplavily plakáty vychvalující Opencard. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Pražský Dopravní podnik přestane papírové kupony vydávat 13. listopadu. Městskou dopravou se bude jezdit pouze s Opencard v kapse nebo na jednotlivou jízdenku. Město tak zachraňuje neúspěšný projekt, který začal zajímat Pražany až v okamžiku, kdy se začala karta měnit v tramvajenku.

Jako první přejdou v metru, tramvajích a autobusech na Opencard děti a junioři. To bude od 12. června. V listopadu pak papírové kupony skončí rovněž pro dospělé a seniory.

"Přechod papírových kuponů na Opencard skončí v roce 2011, kdy na ně přejdou i studenti a cestující v rámci pražské integrované dopravy, kteří nedojíždějí do Prahy," řekl náměstek primátora Milan Richter (ODS), který má Opencard na starosti.

Platnost kuponu půjde přerušit

Studenti a cestující mimo území metropole zatím nebudou jezdit na Opencard kvůli tomu, že mimo město chybějí distribuční místa a rovněž bude prý potřeba upravit software.

Přechod na kartu

(rušení papírových kuponů)

První fáze 12. 6. 2010
Zrušeny budou měsíční, čtvrtletní, třicetidenní a devadesátidenní kupony pro děti a juniory.
Druhá fáze 13. 11. 2010
Přestanou se prodávat všechny druhy papírových kuponů pro dospělé a také pro seniory.
Třetí fáze 31. 12. 2011
Nakonec skončí kupony pro studenty a cestující na linkách Pražské integrované dopravy jezdících mimo území Prahy.

Od července letošního roku bude navíc možné si na Opencard nahrát roční klouzavý kupon. To znamená, že roční jízdenku už si nebudou muset cestující kupovat pouze na termín od ledna do prosince, ale kdykoliv v průběhu roku.

Pražané, kteří se vydávají na dovolenou, mohou během svého volna, kdy z Prahy odjedou, svůj kupon jednoduše vypnout na dva týdny až dva měsíce.

"To budou moci udělat dvakrát za rok, čímž ušetří. Podle našich propočtů to vychází na sto devadesát osm korun za čtrnáct dní a až sedm set devadesát dva korun za dva měsíce," poznamenal Milan Richter.

Cestující nemusí mít zatím obavy, že by za vydání Opencard museli platit. Její vydávání bude i nadále zadarmo.

"Nevím, co udělá příští zastupitelstvo a vedení města po podzimních volbách, ale já jsem přesvědčen, že by měly být vydávány dál zadarmo," řekl Richter.

Kartu bude možné objednat i na internetu

V souvislosti s přeměnou tramvajenky na Opencard by se měl také zvýšit počet míst, kde budou karty vydávány.

"Navíc zavedeme i objednání karty přes internet. Lidé si kartu následně nechají poslat poštou nebo si ji osobně vyzvednou. K tomu však zaplatí vratnou zálohu. To je pojistka, aby nedošlo k tomu, že si lidé objednají karty, my je vyrobíme a oni si je nevyzvednou,“ vysvětlil mluvčí Opencard Martin Opatrný.

Jak získat kartu

Dosud si buď v kontaktním centru v paláci Adria v Jungmannově ulici kartu vyzvednete, nebo na stránkách www.opencard.cz naleznete potřebné formuláře.

Ty si vytisknete a vyplníte. Dále budete muset podepsat souhlas se zpracováním osobních údajů a přiložit průkazovou fotografii.

Kartu si pak vyzvednete osobně nebo si ji necháte poslat.

Letos od května by se měl proces zjednodušit. Půjde totiž vše potřebné vyřídit i po internetu a karta přijde domů poštou.

Rozroste se také počet takzvaných validátorů, kde se karty aktivují. Ty chybí například na trase metra A, kde není dosud ani jeden, přestože s nimi projekt od začátku počítal.

Další problém, který pak ještě bude muset město vyřešit, je propojení Opencard se Středočeským krajem. Tam totiž děti a studenti jezdí na rozdíl od těch z Prahy zdarma.

Na kolik přechod od papírových kuponů na Opencard vyjde, zatím není přesně vyčísleno.

"Celkem ale dotažení Opencard se všemi funkcemi vyjde maximálně na čtyřicet pět milionů korun, které zahrnují všechny náklady s kartami," řekl náměstek primátora Milan Richter.

Město nyní ještě navíc se svými právníky řeší, jak převést osobní údaje držitelů karet pod Dopravní podnik a následně pod novou akciovou společnost Opencard. Ta by se totiž měla od září o kartu starat. Jejími majiteli bude Dopravní podnik a vybraná banka, která se do projektu zapojí.

"Právníci to řeší, podle mě to však nebude nemožné. Například jedna personální agentura také může koupit druhou a tam se také nakládá s citlivými údaji," uvedl ředitel magistrátního odboru IT Ladislav Kočí.

Podle Kočího je nutné, aby se o kartu starala soukromá firma. "Obecně je známé, že stát nebo město bývají nejhorší podnikatelé. Tady bude jasné, kolik peněz a kam se použilo," řekl.

Do projektu totiž město dosud "nasypalo" 838 milionů korun, karta ale nefunguje tak, jak by měla. Forenzní audit navíc odhalil řadu chyb a podezřelých přidělování nebo účelových dělení zakázek.

Turisté s Opencard

Převod kuponů na městskou dopravu není jedinou změnou, která čipovou kartu čeká. Od dubna na ni bude možné začít čerpat slevy, například při vstupech do zoologické zahrady v Troji nebo u vybraných soukromých obchodníků.

"Nabídneme obchodům exkluzivitu na jejich podnikání. V balíčku dostanou záruku, že se jejich nabízené slevy dostanou ke všem držitelům karet. Firmy nebudeme oslovovat, ale vybereme je v takzvaném poptávkovém řízení," řekl Richter.

Opencard navíc bude fungovat jako turistická karta a v budoucnu by se jí mělo dát i platit.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jiří Drahoš s manželkou a dobrovolníky, kteří ho poslali do boje o Hrad tím, že...
Drahoš: Kdo je trestně stíhán, neměl by usilovat o pozici premiéra

Nedovedu si představit, že člověk, který je trestně stíhán, by se mohl na sto procent věnovat funkci, jako je premiérská, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz...  celý článek

Ilustrační snímek
Teploty se budou na přelomu srpna a září průměrně pohybovat okolo 24 °C

Průměrné denní teploty během následujících čtyř týdnů klesnou, zůstanou však na dlouhodobém průměru. Průměrné by na přelomu prázdnin a školního roku měly být i...  celý článek

Sami zahraniční vojáci často nechápali, kde jsou a z jakého důvodu.
Prázdné obchody a návrat strachu, vzpomíná pamětník na srpen 1968

Brzy nad ránem je vzbudil telefon. „Obsadili nás,“ ozvalo se ve sluchátku. Byla středa 21. srpna 1968, letiště i centrum Prahy už kontrolovaly tanky. Mladí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.