"Vnímám koalici jako partu námořníků ze tří různých přístavů, kteří musí společně přežít na potápějící se lodi, kde je potřeba intenzivně vypumpovat vodu z podpalubí. A k tomu se ještě pohybovat na značně rozbouřeném moři. To je realita. Navíc ještě existují vzájemná podezření, kdo dělá díru do lodi, proto se z podpalubí voda špatně vypumpovává. Ale někdo může říct, že je to pouze politická paranoia," říká Bárta.
Mnozí vysocí politici si myslí, že jsou sledováni, nebo že kolegové na ně shánějí kompromitující materiály. A někteří, včetně Bárty, se dokonce domnívají, že je na jejich hlavu vypsaná odměna.
Rozhovor s ministrem dopravy Vítem Bártou čtěte v sobotní MF DNES.
"Politika je spojená se snahou skandalizovat, to jsme my jako nováčci za ten půl rok poznali. Atmosféra posledních dnů mi připadá tak, že když to nešlo zákulisně, tak to zkusíme na přímo," říká ministr dopravy.
Jako hlavního démona vidí bývalého ministra vnitra a místopředsedu ODS Ivana Langera. "Langer sám o sobě jasně říká, že na všech klíčových resortech jsou jeho blízcí spolupracovníci, aktivně s nimi komunikuje. Říká, že řadu zásadních témat konzultuje s premiérem," vysvětluje Bárta.
Právě Langera a jeho okolí Vít Bárta viní z toho, že brzdí připravované reformy, které mají dát kriminalistům a vyšetřovatelům více pravomocí.
"Osobně si to vykládám tak, že uvnitř ODS existuje hodně lidí spojených s tím, co tady bylo před Nečasovou vládou. Debata o policejním prezidentovi je velmi podobná tématu odvolávání nejvyšší státní zástupkyně Renaty Vesecké. Je též podobná debatě o tom, jestli se rozšíří možnosti policii odhalovat korupční trestné činy, nebo ne. Tyto rezistentní struktury zevnitř ODS jaksi mají ambici brzdit tyto reformní kroky. Ale nemyslím si, že policejní prezident je středobodem," tvrdí ministr.