Předběžné závěry vyšetřování dnes v Moskvě oznámila předsedkyně Mezistátního leteckého výboru Taťjana Anodinová.
Vyšetřování odhalilo, že v pilotní kabině se kromě posádky nacházeli ještě dva lidé. Jeden hlas už byl identifikován, na rozpoznání druhého pracuje polská strana. Podle listu Gazeta Prawna patřil jeden z hlasů veliteli leteckých sil Andrzejovi Blasikovi.
Dveře pilotní kabiny byly otevřené. Podle záznamů z černých skříněk se cizí hlasy v kabině ozvaly 16 až 20 minut před havárií. Již dříve se na veřejnost dostala informace, že černé skříňky zachytily v kabině kromě pilota, kapitána, navigátora a technika ještě jeden hlas. (o pátém hlasu čtěte zde)
Krátce po havárii se spekulovalo o tom, že prezident mohl na pilota tlačit, aby ve Smolensku přistál, přestože na letišti panovala špatná viditelnost. Případné ovlivňování pilotů ze strany prezidentova štábu se však ještě zkoumá.
"Technická komise jednoznačně zjistila, že během letu nedošlo k teroristickému útoku, výbuchu, požáru ani k selhání techniky. Motory pracovaly až do srážky se zemí," řekla Anodinová čtyřicet dnů po neštěstí.
Předseda vyšetřovací komise Alexej Morozov potvrdil, že posádka tupolevu byla řídící věží ve Smolensku dvakrát upozorněna na špatnou viditelnost. "Věž pilota informovala, že na letišti je viditelnost 400 metrů a podmínky nejsou pro přistání vhodné," řekl podle BBC Morozov.
"Posádka nikdy nepodstoupila trénink na simulátoru ani nácvik koordinace v nouzových situacích během letu," zdůraznil Morozov s tím, že posádka osudového letu byla zfromována jen pár dní před tragédií.
Kaczynski opět prezidentem?Jaroslaw Kaczynski chce dokončit misi svého bratra |
Letadlo bylo podle vyšetřování v dobrém stavu a v okamžiku havárie mělo v nádržích 19 tun leteckého paliva. To by stačilo k tomu, aby doletělo na záložní letiště. Podle expertů byl v pořádku i speciální navigační systém TAWS. Systém varování před srážkou se zemí spustil výstrahu 18 sekund před nárazem.
Vyšetřovací komise také potvrdila, že posádku varovali před mlhou a špatnou viditelností kolegové z letounu Jak-40, který ve Smolensku přistál s delegací polských novinářů. (o varování Jak-40 čtěte více zde)
Spolupráce ruských a polských odborníků při objasňování události vedou Anodinovou k přesvědčení, že příčiny nehody budou nakonec jednoznačně určeny a zveřejněny.
Při katastrofě polského vládního letounu zahynulo kromě polského prezidenta dalších 95 lidí, kteří letěli uctít památku povražděných polských důstojníků v Katyni.