Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V Iráku čelil Husajnovi i USA, nyní z Damašku vysílá Kaddáfího hrozby

  20:09aktualizováno  20:26
Vytrvejte v boji, NATO je na ústupu a povstalci jsou jen smečkou krys! Takové výzvy posílá svým příznivcům svržený libyjský diktátor Muammar Kaddáfí. Slouží mu k tomu syrská televize al-Raj. Co je toto médium zač a kdo za ním stojí?

Povstalecké noviny otiskly počítačově upravenou podobu Kaddáfího. (31. srpna 2011) | foto: Reuters

Někdejší vládce nad životem a smrtí Libyjců je od pádu Tripolisu na útěku. Čas od času se ale ozve prostřednictvím syrské televize al-Raj, která vysílá záznamy Kaddáfího telefonátů nebo tlumočí jeho psané vzkazy.

Baní Valíd

Povstalci ve večerních hodinách vstoupili do jedné z posledních Kaddáfího bašt Baní Valídu a zahájili pouliční boje s jeho jednotkami. Bojovalo se v centru města, údajně se zapojily i doposud skryté povstalecké jednotky. Další povstalci do města postupovali z jihu a východu. Během dne se bojovalo i kolem Kaddáfího rodiště Syrty. Plukovníkovy síly zaútočily na povstalecké pozice raketami Grad. V sobotu má vypršet ultimátum, které povstalecká přechodná vláda dala Kaddáfího silám ovládajícím města Syrtu, Sabhá a Baní Valíd. Rozhovory o kapitulaci měst zatím pokaždé zkrachovaly.

ČTK

Televizi sídlící v Damašku vlastní Iráčan Mišán al-Džabúrí, kontroverzní postava, která v minulosti udržovala vřelé styky s nejedním arabským autoritativním vládcem. Na bývalého poslance iráckého parlamentu se vztahují sankce americké vlády.

Ve své vlasti byl kdysi chráněncem Saddáma Husajna a jeho syna Udaje. Když si však dovolil kritizovat nemocnici, ve které zemřel jeho syn, upadl v nemilost. Později uprchl do exilu, zřejmě kvůli finančním neshodám s Udajem.

V nemilosti Američanů

Byl prý také zapojen do nezdařeného pokusu o puč v roce 1989, kvůli kterému nechal irácký diktátor popravit sto členů jeho rozsáhlé rodiny. Po americké invazi se vrátil, založil malou partaj někdejších emigrantů a postavil se proti americké strategii důsledné debaasizace země.

Zkušený solitér založil televizní stanici, která tepala soudní proces s Husajnem a vysílala záběry útoků iráckých povstalců na americké jednotky. Televize byla později zakázána a al-Džabúrí, obviněný z finančních machinací a podpory povstalců, prchl z Iráku do Damašku.

Dlouholetý kritik americké politiky v arabském světě se přátelil i s Kaddáfím, kterého vnímal jako hrdinu bojujícího proti mocným Spojeným státům. Jeho stanice al-Raj je jednou z posledních polnic, z které se ozývají Kaddáfího hněvivé hrozby.

Podle serveru telegraph.co.uk Kaddáfí před půl rokem do této televize zavolal a pohrozil, že její sídlo nechá vhodit do vzduchu. Údajně ho pobouřilo, že televize sympatizuje s revoluční vlnou v arabských zemích. Některé arabské noviny napsaly, že al-Džabúrí si nechává od Kaddáfího za hlásání jeho propagandy platit, irácký podnikatel to ale popírá.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na bostonský pochod odpůrců neonacismu přišly tisíce lidí. (19. srpna 2017)
Při demonstracích v Bostonu bylo zatčeno 27 lidí, Trump pochválil policii

Při sobotních demonstracích v americkém Bostonu zadržela policie 27 lidí. Na sobotu ohlásili pochod konzervativní aktivisté, kteří akci označili za shromáždění...  celý článek

Americký válečný křižník Indianapolis, který 30. července 1945 potopila...
V Pacifiku nalezli vrak amerického křižníku z druhé světové války

V Tichém oceánu byl nalezen vrak amerického křižníku Indianapolis, který 30. července 1945 potopila japonská ponorka. Šlo o poslední větší válečnou loď...  celý článek

Younes Abouyaaquoub, jeden z podezřelých z teroristického útoku v Barceloně
Španělé mají nového podezřelého z útoku, posílí bezpečnost v letoviscích

Řidič dodávky, který ve čtvrtek při teroristickém útoku v Barceloně zabil 13 lidí, je možná stále naživu a na útěku. Podle zpravodajského serveru BBC News to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.