V Indii objevili nový druh dinosaura

Tým paleontologů objevil při vykopávkách v Indii nový druh dinosaura. Druh nazvaný Rajasaurus narmadensis žil před 65 miliony lety. Tedy v době, kdy se ještě nezformoval himálajský vysokohorský řetěz, upozornila agentura ANSA.

Kostra rádžasaura, kterou vědci vykopali na západě indického poloostrova, měří deset metrů do délky, má mohutnou stavbu a na lebce zkostnatělý výběžek.

Podle paleontologů přísluší k významné rodině predátorů, která kdysi ovládala území nynější Indie.

Rádžasaurus byl masožravý a živil se býložravými dinosaury. Byl co do mohutnosti srovnatelný s obdobnými zvířaty, která kdysi obývala africký kontinent, Madagaskar a jižní Ameriku, cituje agentura amerického paleontologa Paula Serena z univerzity v Chicagu. Tým v Indii financovala americká společnost vydávající magazin National Geographic.

Dalšími členy badatelského týmu byli profesor Jeff Wilson z Michiganské univerzity a dva indičtí vědci, doktor Ašók Sahni a doktor Sureš Šrívastava.

Významné je to, že jde o vůbec první případ, kdy se vědcům v Indii podařilo takovou kostru z kosterních ostatků zcela zrekonstruovat. Dosavadní nálezy tohoto druhu spočívaly totiž jen ve zbytcích jednotlivých částí koster.

Nynějším představením kostry rádžasaura, která je deponována v Džajpúru, vyvrcholil příběh, který začal už v roce 1983.

Sahni a Šrívastava tehdy zorganizovali výpravu do oblasti Narmada a byli úspěšní - podařilo se jim shromáždit stovky zkamenělých kosterních ostatků patřících masožravým dinosaurům.

Vědci zpracovali velmi podrobnou mapku nálezů s jejich přesnou polohou v zemi. Nakonec se podařilo určit, že řada kostí patří jednomu dinosaurovi - a že jde o zcela nový druh, který dostal název rádžasaurus.

Maltská novinářka Daphne Caruanová Galiziová na archivním snímku. (6. dubna...