Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V Indii jezdí vlaky, kam muži nesmějí. Indky si libují

  10:29aktualizováno  10:29
Muže tady nechceme! Bylo skoro nemožné, abyste v patriarchálně založené Indii někde zahlédli takovouhle "rebelantskou" cedulku. Až donedávna. Teď ji můžete spatřit na některých indických vlacích. Pravda v poněkud "korektnější" verzi – "Jen pro ženy".

Takto nacpané vlaky nejsou v Indii výjimkou. I proto mají soupravy jen pro ženy. | foto: Profimedia.cz

Indické dráhy totiž zkušebně zavedly osm vlaků, kterými muži cestovat nemohou. Nesmějí. Jde o příměstské soupravy, "ženské speciály", na nejvytíženějších příměstských trasách kolem gigaměst Dillí, Bombaj, Kalkata a Madrás.

Kdo indickou železnici, její až proti fyzikálním zákonům přecpané vlaky, trochu poznal, ten ví, že se nejedná o žádnou diskriminaci "silnějšího" pohlaví, ale o nezbytnost. Dalo by se říci, že tuhle místní raritu si vyžádala doba.

Indická ekonomika v posledních letech raketově roste, v neposlední řadě i díky milionům žen, které nově vstoupily na trh práce (dříve něco takového nebylo vůbec běžné). A tyhle ženy se do zaměstnání potřebují také nějak dostat, nejlépe bezpečně a alespoň trochu komfortně.

Přeplněné vlaky v Indii.

Přeplněné vlaky v Indii.

Zejména v přelidněných indických městech to je ovšem skoro neřešitelný problém. Přisprostlé sexuální narážky, posměšky všeho druhu, ale také nevybíravé fyzické obtěžování, to byl ve smíšených vagonech pro zaměstnané Indky denní chléb. Úřady zkoušely všechno možné, aby ženy ochránily. Teď vsadily na "Ladies Specials".

Indky si libují jako nikdy

Vypadá to, že konečně jde o trefu do černého. Indky si totiž nové opatření nemohou vynachválit. "Je to prostě skvělé, fantastické," rozplývala se před reportérkou The New York Times Kirana Khasová, učitelka, která dlouhé roky trpěla v nabitých příměstských vlacích. "Až tady se po letech cítím bezpečně. Žádní kapsáři, žebráci, nikdo se na vás oplzle netlačí, tenhle vlak je jako zázrak," dodala.

Je ještě něco, co člověka na těchto pro mnohé ženy "zázračných" vlacích na první pohled překvapí. Jsou to jasné, zářivé barvy. Předek lokomotivy je světlounce modrý a tmavě červený, vagony pak světle žluté.

Komfortní cestování si pro server britské televize BBC pochvalovala i Suprija Čatterdžíová. "V obyčejných vlacích je strašlivý nepořádek, vřava," stěžovala si. "A sednout si? O tom jsem si mohla nechat jen zdát. A toho jakoby nechtěného osahávání v tlačenicích. Proti těmhle zážitkům je ženský vlak sváteční projížďkou," uvedla.

Indie měla dlouhá století pověst země, kde muži jako páni tvorstva nekompromisně panují. V poslední době se to ale mění. Ani Indky se už nechtějí jenom krčit u plotny. A ani nemusí. Nejmocnějším politikem v zemi je teď žena, Sonia Gándhíová, šéfka vládního Indického národního kongresu. Země má i prezidentku. A teď už i speciální ženské vlaky.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zatmění Slunce tak, jak bylo vidět z indonéského souostroví Moluky (9. března...
Američané uvidí úplné zatmění Slunce. Nad kontinent se vrací po 99 letech

Spojené státy americké v pondělí „přijdou“ o Slunce. Stín úplného zatmění sem vstoupí ze západu v 19:16 středoevropského času a poputuje přes čtrnáct států....  celý článek

V Jižní Korei začalo pravidelné korejsko-americké vojenské cvičení. Na snímku...
Armády Jižní Koreje a USA zahájily společné cvičení. Provokace, zní z KLDR

V Jižní Koreji začalo plánované jedenáctidenní vojenské cvičení, kterého se kromě padesáti tisíc jihokorejských zúčastní také 17,5 tisíce amerických vojáků....  celý článek

Hraniční přechod Nathu La mezi Indií a Čínou leží vysoko v Himálaji (10....
Asijské mocnosti se přou o kousek Himálaje, maličký Bhútán tají dech

Na hranicích Číny a Indie to v posledních týdnech jiskří. V odlehlých končinách Himálaje ožil letitý územní spor, v němž obě jaderné velmoci nešetří ostrými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.