Proces se konal na základě zákona ze 17. století proti takzvanému námořnímu loupení. Prokurátoři ale žádali v porovnání s historií pro námořní lupiče poměrně mírný trest - sedm let za mřížemi. Před 300 lety byly tresty mnohem tvrdší, bukanýři většinou končili na šibenici.
Novodobé somálské piráty navíc čeká v nejhorším případě pět let v komfortním vězení, kde budou mít soukromou celu s televizí, sprchou a toaletou, uvedl ještě před rozsudkem sever telegraph.co.uk s tím, že po uplynutí trestu budou moci žádat o povolení k pobytu v Nizozemí.
Piráty staré 25 až 45 let zadržela dánská fregata loni 2. ledna, když se ve vodách Adenského zálivu pokusili unést nákladní loď.
Pětice během prvního dne procesu na konci května prohlašovala, že jsou jen obyčejní rybáři, kteří byli napadeni, když žádali od nákladní lodi plující pod vlajkou Nizozemských Antil pomoc kvůli problémům s motorem. Navíc jim údajně došlo jídlo a voda.
Soudce: je zázrak, že nikdo nebyl zraněn
Soud v Rotterdamu se nakonec přiklonil k verzi žalobců, že piráti loď napadli s automatickými zbraněmi a raketami. Podle vyjádření soudce byl téměř zázrak, že při ozbrojeném útoku nebyl nikdo zraněn. Zároveň ale zohlednil těžké životní podmínky v Somálsku, které podle něj vedly muže k pirátství, uvedla agentura AP.
Dosud dopadené piráty soudily převážně africké státy, několik se jich zodpovídá před soudem v USA a podobný proces by měl brzy začít v Německu. Dnešní rozhodnutí nizozemského soudu je prvním případem za několik stovek let, kdy evropská justice odsoudila provinilce za zločin pirátství.
Útoky námořních lupičů výrazně komplikují námořní dopravu v Adenském zálivu i přes přítomnost vojenských plavidel zemí EU, Ruska, USA a Číny. Piráti zpravidla požadují za unesené lodě vysoké výkupné, které v některých případech dosahuje až několika milionů dolarů.
SOMÁLŠTÍ PIRÁTIVody kolem Afrického rohu v Adenském zálivu patří k nejnebezpečnějším na světě. Země nemá od začátku 90. let funkční vládu a stát je rozložen na několik regionů s vlastními přechodnými vládami, které si s piráty neporadí. Somálští piráti začali přepadat lodě v 80. letech. Tvrdili, že chtějí zabránit nelegálnímu rybolovu a přivážení odpadu k pobřeží. V 90. letech se začalo pirátství rozvíjet, lodní společnosti začaly za zajatá plavidla platit výkupné. Tehdy šlo o desítky tisíc dolarů, dnes o stovky tisíc i o miliony. Piráti jsou většinou mladí Somálci z chudých oblastí, z nichž mnozí mají zkušenosti z obchodních lodí. Zdroj: ČTK, CNN a BBC |