Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V Evropě musejí politici jezdit jako obyčejní lidé

  7:31aktualizováno  7:31
Čeští politici ještě do Evropské unie nevstoupili, alespoň co se týče jízdy na silnicích. Zneužívání majáčků nebo nadměrná rychlost se na západ od našich hranic představitelům státu netrpí. A když už jsou při porušení pravidel silničního provozu přistiženi, nezbývá jim nic jiného než omluva.

Jsou si jistí tím, že by jim vykrucování lidé při volbách spočítali. Svědčí o tom i příklad z Itálie, která u nás není považována za zemi s vysokou politickou kulturou.

Před dvěma lety řidič generálního tajemníka opoziční Demokratické levice Piera Fassina v Miláně narazil do špatně zaparkovaného auta a zranil jednoho člověka. Fassino, ač nenesl na nehodě žádnou vinu, se zraněnému přišel osobně omluvit do nemocnice.

V Belgii má největší problémy s rychlostí a jinými dopravními omezeními princ Laurent. Nejmladší dítě současného krále Alberta II. dostalo už několikrát (pokud se ho policii podařilo zadržet) vysokou pokutu.

Za neustálé porušování pravidel silničního provozu ho v roce 2002 veřejně pokáral premiér Guy Verhofstadt. Měl však smůlu, že o několik dní později byl při překročení povolené rychlosti přistižen i on. Za svůj přestupek se omluvil.

V sousedním Německu žádné skandály s vysoce postavenými "piráty silnic" neznají. Politici smějí majáčky použít pouze v předepsaných situacích, a pokud se politik či jeho řidič dopustí dopravního přestupku, vztahují se na ně stejné tresty jako na ostatní "nepolitické" účastníky silničního provozu. Totéž lze říct i o Velké Británii, kde za vysokou rychlost byla pokutována i dcera Alžběty II., princezna Anna.

S nerespektováním dopravních předpisů mají problémy i slovenští politici. Nejznámější kauzou je smrtelná nehoda Alexandra Dubčeka z roku 1991 zaviněná vysokou rychlostí jeho vozidla. V prosinci 2000 při havárii, kterou způsobil šofér tehdejšího ministra spravedlnosti Jána Čarnogurského, zahynuli dva lidé. Řidič dostal rok nepodmíněně a pozůstalé odškodnila vláda čtyřmi sty tisíci korun.

Také slovenský prezident Rudolf Schuster se několikrát ocitl pod palbou kritiky, když jeho služební limuzína měla sérii dopravních nehod. Naštěstí bez následků. Před pár dny Slováky pobouřilo chování šéfa opoziční strany Směr Roberta Fica. Při otevírání brigády sázení stromečků si dal sklenku hruškovice a třináct minut poté sedl do auta a odjel. Na místě ho viděli redaktoři deníku Nový čas a druhý den měl ostudu.

Existují však i země, kde mají představitelé státu na silnici ještě větší privilegia než v České republice. Když ze svého paláce vyjede do ulic marocký král Mohammed VI., jsou komunikace pro ostatní řidiče uzavřeny a král tak má "absolutní přednost".

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Léky jsou v Africe k dostání i na trzích. Jejich kvalitu zde však nikdo...
V Africe bují byznys s padělanými léky. Obsahují škrob i nemrznoucí látku

V byznysu s padělanými léky se ročně točí miliardy dolarů. Do oběhu se dostávají hlavně v rozvojových zemích, kde je lidé kupují na trzích. Stále častěji se...  celý článek

Muž hlasuje v Benátkách v referendu o větší autonomii regionu (22. října 2017).
Chceme větší autonomii na Římu, rozhodly v referendu Benátky a Lombardie

Severoitalské regiony Benátky a Lombardie se v nezávazných referendech vyslovily pro větší autonomii na centrální vládě. Podle předběžných výsledků, o nichž...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.