Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V Drážďanech po 41 letech naposledy zacinkaly tramvaje Tatra

  16:55aktualizováno  16:55
Po 41 letech provozu Drážďany naposledy projely československé tramvaje Tatra. I Čechům dobře známé zakulacené "elektriky" s plastovými sedačkami se z ulic saské metropole stěhují do depa, odkud budou vyjíždět jen při zvláštních příležitostech.

V Dráždanech po 41 letech dojezdily české tatrovky (29. května 2010) | foto: ČTK

Ještě jednou se nimi svézt a zavzpomínat přišly stovky obyvatel města a milovníků tramvají. Ti se tísnili nejen v zaplněných vagonech, ale lemovali i tratě a zastávky, aby si naposledy tyto "babičky" vyfotili v akci.

Ačkoli v komfortu cestování nemohou novým nízkopodlažním soupravám konkurovat, fanoušci tramvají na ně nedají dopustit. "Dodnes jsou nepřekonané," řekl Zdeněk Tyrner, který na rozlučku drážďanských "tatrovek" přijel až z Prahy. Jejich jedinečnost podle něj pramení i z jejich množství. "Vyrobilo se jich nejvíc na světě - 25 tisíc," dodal.

Do ulic vyjel i originální červený vůz s číslem 2000

Na oslavu jejich odchodu na odpočinek vypravil drážďanský dopravní podnik i originální červený vůz s označením 2000, který křižoval město po původní trase, po níž se před 41 lety tatra poprvé vydala na pravidelnou linku.

V Dráždanech po 41 letech dojezdily české tatrovky (29. května 2010)

V Dráždanech po 41 letech dojezdily české tatrovky (29. května 2010)

JAK SE TRAMVAJE DOSTALY DO DRÁŽĎAN

- Československé tramvaje z podniku ČKD platily ve východním bloku v 60. letech za špičkové stroje. Do Drážďan se ale nedostaly díky své kvalitě, ale nařízením socialistické Rady vzájemné hospodářské pomoci.
- První pokusná jízda tater se ve "Florencii na Labi" uskutečnila v roce 1964. Pravidelně začaly vozy typu T4D a B4D jezdit ve městě od roku 1969. Celkem jich saská metropole nakoupila několik set. Později se československé tramvaje objevily také v Lipsku, Halle, Magdeburku, Berlíně a dalších východoněmeckých městech.

"Tahle tramvaj je v původním provedení, které dodalo do Drážďan ČKD. Ty ostatní žluté jsou modernizace a modifikace," upozornil na její palubě Daniel Rodina, další tramvajový nadšenec, který se do Saska vypravil také z Prahy.

Drážďany začaly v polovině 90. let svůj tatrovácký tramvajový park modernizovat, čemuž padla za oběť i jejich typická červená barva, kterou nahradila žlutá. Ani to je ale nezachránilo a staré vozy začaly postupně nahrazovat moderní nízkopodlažní soupravy z nedalekého Budyšína.

V poslední době tak už tatry jezdily v Drážďanech jen na jedné lince. I na ní dneškem končí. Drážďanský dopravní podnik plánuje nechat si jich 18 pro zvláštní příležitosti nebo komerční akce. Ostatní tramvaje chce prodat do Rumunska nebo na Ukrajinu, kde jsou také stále ještě v provozu.

Ty, které se nepodaří zpeněžit, prý půjdou do šrotu. Československé tramvaje mizí i z dalších německých měst. Svézt se jimi je ale ještě možné například v Berlíně, Saské Kamenici, Cvikově nebo v Lipsku. Také v druhém největším saském městě ale už nad nimi tamní dopravní podnik vyřkl ortel a v příštích sedmi letech mají z kolejí zmizet.

V Česku tramvaje Tatra stále jezdí například v Praze. Tam by je měly postupně nahradit moderní nízkopodlažní soupravy 15T ForCity z plzeňské Škody Transportation. V příštích osmi letech Praha obdrží celkem 250 tramvají tohoto typu - cena jednoho činí zhruba 61 milionů korun.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pobřeží Chorvatska zasáhly rozsáhlé požáry (21.8.2017)
Požáry v Chorvatsku přímo ohrožují město Drniš, rozšířily se i u Omiše

Situace na jadranském pobřeží Chorvatska se v noci a nad ránem zdramatizovala. Na 400 hasičů a dobrovolníků se pokouší zachránit město Drniš u Šibeniku. V...  celý článek

Na předměstí indického města Bombaj se potulují modří psi. Za neobvyklou barvu...
Psi v Indii zmodrali. Může za to průmyslový odpad vypouštěný do řeky

Na předměstí indického města Bombaj se objevili modří psi. Poté, co byl případ nahlášen výboru pro kontrolu znečištění, se ukázalo, že za změnu barvy jejich...  celý článek

Dánský vynálezce Peter Madsen na archivním snímku
Smrt v ponorce Nautilus. Moře vydalo torzo ženy, Dánové viní kapitána

Takovou zápletkou by nevymysleli ani ti nejdůmyslnější autoři skandinávských detektivek. Záhada zmizení novinářky Kim Wallové z ponorky dánského dobrodruha...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.