Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V době finanční krize se budou krást stará auta - na součástky

  9:31aktualizováno  9:31
Navzdory tomu, že počet kradených aut se v roce 2008 snížil, odborník na krádeže aut Martin Pajer se domnívá, že finanční krize vše zase trochu zhorší. Pajer vede firmu Cebia, která mimo jiné montuje zabezpečení do automobilů.
Nejlevnější auta se nekradou proto, aby se znovu uváděla do provozu, ale aby se rozebírala na součástky. Ilustrační foto

Nejlevnější auta se nekradou proto, aby se znovu uváděla do provozu, ale aby se rozebírala na součástky. Ilustrační foto | foto: Jiří BervidaMF DNES

V roce 2008 bylo ukradeno nejméně aut od devadesátých let. Jak si to vysvětlujete?
Už v závěru loňského roku nastal malý vzestup, protože lidé často nahlásili krádež auta, aby ho nemuseli odhlašovat. Ve skutečnosti jde o podvod, ne o krádež. Podle mě se hodně změní letos.

Krádeží aut ubylo

V roce 2008 zaznamenali policisté méně krádeží aut

Co myslíte, že se změní?
Situace se zhoršuje kvůli finanční krizi. Spousta lidí přijde o práci. Tím pádem začne stoupat kriminalita. Podnikatelé, kteří se zabývají auty, budou přicházet o peníze, takže očekávám různé druhy podvodů, třeba pojistné.

Většina registrovaných aut v Česku dnes nemá hodnotu ani 20 tisíc. Mají se krádeže bát i jejich majitelé?
Cena aut v Česku sice stále klesá, ale jezdí s nimi lidé, kteří nemají na nové, tak je budou používat i v příštích letech. Proto je budou potřebovat opravovat a budou je dávat do těch nejlevnějších servisů. Vznikne obrovská poptávka po náhradních dílech a nejlevnější díl je ten, jehož cena je nula - tedy ten kradený. Nejlevnější auta se nekradou proto, aby se znovu uváděla do provozu, ale aby se rozebírala na součástky.

Pak mi asi pomůže i jednoduché zabezpečení. Kvůli náhradním dílům zloděj přece nebude odtahovat auto se zamčenou řadicí pákou?
Přesně tak. I bezpečnostní označení oken (do okna je vyryté výrobní číslo auta - pozn. red.) znamená pro zloděje nepříjemný problém. Bude chtít využít všechny díly, a když uvidí okna na vyhození, tak vůz sebrat nemusí a popojde k jinému. Doporučuji kombinovat elektronické a mechanické zabezpečení. Každé auto má dnes imobilizér a k němu bych si nechal označit okna a namontovat zámek na řadicí páku.

Policie je však optimistická a chlubí se nově pochytanými gangy...
Ano, za posledních pět let se počet kradených aut v Česku snížil z 25 tisíc zhruba na 20 tisíc ročně. Ale pořád se tu krade desetkrát víc než v Německu.

A čím to je?
Horší ekonomickou situací. V Německu se loni prodalo 3,5 milionu nových aut a ukradlo ani ne šedesát tisíc. V Česku se jich prodalo 150 tisíc a ukradlo dvacet tisíc. V Rakousku bylo nahlášeno jen dva a půl tisíce krádeží. V Česku má trh s ojetinami pořád navrch nad trhem s novými auty - a to také nahrává zlodějům.

Témata: Pojišťovny
Po stopách vrahů s Jiřím Pánkem


ASE, s.r.o.
Technik řídících systémů

ASE, s.r.o.
Hl. m. Praha, Středočeský kraj, Plzeňský kraj
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.