Do školního recyklačního programu podporovaného Ministerstvem školství se zapojily už stovky škol.
"Naši soutěžní otázku o výpočtu osvětlenosti učeben správně zodpovědělo 125 škol. Z toho v 53 případech žáci a studenti zjistili, že intenzita osvětlení je v jejich školní třídě či laboratoři nižší, než povoluje česká norma," uvedla Zuzana Křenková ze společnosti Ekolamp, která se na projektu Recyklohraní podílí.
CO JE RECYKLOHRANÍRecyklohraní je dlouhodobý školní recyklační program, který pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy organizují společnosti ASEKOL, EKO-KOM, ECOBAT a EKOLAMP. |
Intenzita světla v jednotlivých učebnách či dílnách zapojených škol se počítala takzvanou tokovou metodou. (Předpokládá, že tok ze světlovodu je v místnosti rozložen rovnoměrně. Neuvažuje se odražené světlo od stěn a nábytku, ani výška světelného zdroje nad podlahou - pozn. redakce). Odborníci zjistili, že 42 procent škol nemá v učebnách či laboratořích dostatečné osvětlení.
"I když šlo jen o orientační výpočet tokovou metodou, tento výsledek nás nemile překvapil," přiznala Křenková. Podle ní by tak školy měly využít prázdnin a učebny do příštího školního roku dobře osvětlit.
A za pravdu jí dávají i odborníci. Právě kvůli nedostatečné intenzitě světla bývají studenti častěji unavení a nesoustředění. Dětem se s tlumenějším světlem snižuje fyzická aktivita, častěji je bolí hlava a přibývají na váze.
"Bylo prokázáno, že dobré osvětlení ve školních třídách zabraňuje psychickým problémům a poruchám růstu u dětí, zlepšuje jejich chování, výkonnost a studijní výsledky," potvrdil klady dodržování norem Tomáš Sosna z očního oddělení Thomayerovy nemocnice v Praze.
Optimální osvětlení oka je důležité pro tělesnou i psychickou pohodu nejen jednotlivých orgánů, ale také celého organismu.
"Pro optimální zrakový výkon je udávána evropská norma 300 luxů. Tuto normu je důležité dodržet, protože dětský organismus je právě v období růstu nejvíce zranitelný," dodal Sosna.
Opravy škrtí tenký rozpočet
Jednou ze škol, která se projektu účastnila, je ZŠ praktická a speciální Chodov, která v soutěži vyhrála několik svítidel. "Ty samozřejmě využijeme. Zatím nás organizátoři nekontaktovali, ale řekli bychom, že s osvětlením tříd a učeben problém nemáme. Jsme na tom lépe, než klasické základní školy, protože máme menší třídy," uvedla ředitelka školy Eva Teturová.
Podle ní je osvětlování škol drahá záležitost, ale ředitelé se ji snaží řešit, i když opravy a rekonstrukce krotí přiškrcený rozpočet.