Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V Curychu se o divadlo umějí postarat. Podívejte se

  8:50aktualizováno  8:50
Šéf Divadla Komedie Dušan D. Pařízek je rozkročen mezi svou pražskou scénou a divadelními stánky v německy mluvících zemích. Jako syn emigranta je bilingvní. Nejnověji režíroval v Curychu, v tamějším Schauspielhausu. Pro informaci a představu stručně pohlédněme na toto divadlo.

Budova Schauspielhausu v Curychu | foto: Copyright: Toni Suter/T+T Fotografie

Schauspielhaus v Curychu patří k významným scénám v německy mluvícím světě. Jeho počátky spadají do konce 19. století. Nejslavnější éru zažilo ve třicátých letech letech minulého století, neboť do Švýcarska emigrovalo před nacismem mnoho umělců z Německa a Rakouska, kteří pak v Schauspielhausu působili.

Původně fungovala tato budova z roku 1892 jako místo pro pořádání varieté a estrád. Skutečnou divadelní dráhu započal Schauspielhaus v roce 1901. Dnes má tato hojně navštěvovaná a kritiky sledovaná státní švýcarská scéna kapacitu 750 míst. Asi nejlépe ji můžeme přirovnat ke Stavovskému divadlu v Praze. Jen vyměňte zeleno-modrý pražský interiér za růžový. Klasické divadlo s červeně polstrovanými sedačkami má prostorné foyer, zázemí pro herce, fundus a divadelní klub. Kromě velkého „zlatého“ sálu, pro nějž Pařízek nastudoval klasiku, Katynku z Heilbronnu (Das Käthchen von Heilbronn) Heinricha von Kleista (1777-1811), tato stavba disponuje ještě malou scénou pro 70 diváků. Tam hrají především mladí umělci.

Z inscenace Katynka z Heilbronnu v curyšském Schauspielhausu v režii Dušana D. Pařízka

Z inscenace Katynka z Heilbronnu v curyšském Schauspielhausu v režii Dušana D. Pařízka

Ale pak je tu ještě jedna lokalita náležející k Zürcher Schauspielhausu. Modernější Schiffbau, nacházející se v západní části Curychu. Divadlo jej začalo provozovat v roce 2000. Ze staré továrny na výrobu lodí vzniklo nadprůměrně vybavené divadlo. V památkově chráněné, industriální budově vyrostl pod rukama rakouského architekta Lauritze Ortnera multifunkční prostor, kde se hraje na třech scénách - Schiffbau-Halle (450 míst), Schiffbau-Box (250 míst) a Schiffbau-MatchBox (80 míst).

Když do Schiffbau vstoupíte, ocitnete se v obrovském, vzdušném foyer. V prostoru, kde architekt zanechal původní ráz budovy s železobetonovými konstrukcemi či pestře nabarveným potrubím s kruhovými uzávěry, si můžete kdykoli odpočinout na pohodlných sedačkách. Ve foyer najdete šatnu, pokladnu, ale především velký, prázdný prostor s vysokým stropem, kde by se dala pohodlně zahrát i kopaná.

Pohled na areál Schiffbau v Curychu

Pohled na areál Schiffbau v Curychu

Zajímavou scénou je Schiffbau-Box – betonová krychle – variabilní prostor, v němž si každý tvůrce může svobodně rozhodnout, kde bude jeviště, a kde hlediště. Jinou atmosféru nabízí rozlehlá Schiffbau–Halle, kde se kromě divadla odehrávají také koncerty a další akce. Jde o téměř nepozměněný prostor, v němž je na první pohled vidět, že se ocitáme v bývalé továrně. Hala má dokonce okna. Ty se v případě potřeby zatemní.

Součástí divadla je také velká dílna, kde se vyrábějí kulisy a vše potřebné pro scénografii. Celé přízemí tak voní rozpracovaným dřevem a hemží se truhláři, které tam najdete i v noci. Nechybí samozřejmě krejčovna, šatny herců a fundus. V horních patrech obdélníkové budovy najdete byty (sloužící hostujícím umělcům) a kanceláře. Ve dvoře, na který se z bytů díváte, se pod širým nebem hraje někdy také divadlo. Jde spíše o výjimečné projekty, ale i tento prostor se dá k tvorbě využít. V areálu je také restaurace, kavárna a jazzový klub.

Pohled do foyeru prostoru Schiffbau v Curychu

Pohled do foyeru prostoru Schiffbau v Curychu

Divadlo je v bývalé loděnici tak trochu na návštěvě. Ne, že by sem nezapadalo. Naopak. Vše působí velmi promyšleně a funkčně. Důležitá je ale myšlenka architekta, který svůj návrh koncipoval tak, aby se obsah budovy dal rozmontovat a přenést. Ortner tu pracoval se skleněnými a železobetonovými moduly, které jen zasadil do prostoru. Když se Švýcaři rozhodnou, že v Schiffbau už divadlo nechtějí, nemusí kvůli tomu zbourat památku, ale interiéry prostě rozšroubují. Původní stavba z 19. století tak neztratila svůj původní ráz, nýbrž začala v 21. století sloužit jako kulturní prostor.

Autor:


Trump ohrožuje světovou bezpečnost, řekl historik Lukeš v Rozstřelu





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Figuríny s oběšenci se objevily v úterý ráno 22. října na pražském Klárově
ZÁPISNÍK: Panika o českých volbách a sex v Japonsku

Cizinci se divili, proč Češi šílí kvůli volbám. Vzpomínky na válku. Málo sexu u Japonců podle The Washington Post. Fotbalové paměti. To jsou témata zápisníku...  celý článek

Sbohem, Kavárno... (Za ilustrační snímek byl zde použit záběr, na němž se 4.
Sbohem! Editor Kavárny on-line Josef Chuchma se loučí

K třicátému červnu 2013 byla uzavřena dosavadní existence Kavárny on-line, která vznikla z mé iniciativy, coby editora "papírové" Kavárny v MF DNES. Chtěl...  celý článek

Miroslav Kalousek po jednání s prezidentem Milošem Zemanem.
ZÁPISNÍK: Několik slov chvály

O jednom kolegovi novináři a o nadávání na média. O české otázce a třech divadelních představeních. A také gratulace Miroslavu Kalouskovi, to jsou témata...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.