Motocykly byly v Kantonu nejčastějším dopravním prostředkem

Motocykly byly v Kantonu nejčastějším dopravním prostředkem | foto: Profimedia.cz

V čínském Kantonu zakázali motorky. V ulicích nebylo k hnutí

  • 6
Sedmimilionový čínský Kanton se nejspíš stal prvním městem na světě, které zakázalo motocykly. Kompletně. Motorky, mopedy, včetně mototaxi. Tamní radní tak chtějí vyřešit problémy prosperujícího, překotně rostoucího velkoměsta.

Kanton, ležící na jihu v deltě Perlové řeky, je jedním z nejbohatších měst gigantické Číny. Ne-li vůbec nejbohatším.

S rostoucím bohatstvím se však dostavily potíže, které začaly úředníkům pomalu, ale jistě přerůstat přes hlavu. Především smog, nekonečné dopravní zácpy a také radikální nárůst krádeží, které v ulicích páchají motorizované gangy.

Viník se hledal tak dlouho, až se našel: za všechno zlo v Kantonu jsou zodpovědné motocykly. A tak jim městské úřady od Nového roku prostě zakázaly vjezd do města.

Motocykly byly v Kantonu nejčastějším dopravním prostředkem

Nikdo si nejspíš nelámal hlavu dopady takového prapodivného opatření. Ty jsou ovšem značné a pro desetitisíce obyvatel hodně bolestivé.

Mnozí migranti mají utrum
Kanton byl vždycky vyhledávaným místem pro migranty z chudých oblastí říše středu. Zvláště mnozí farmáři měli po příjezdu do Kantonu pocit, že se ocitli v Americe, a nějaká práce se pro ně v tomto chaotickém a vášnivě pulzujícím velkoměstě vždycky našla.

Mnozí za výdělkem v obří metropoli dojížděli právě na mopedech či na motorkách. Desetitisíce dalších se živily jako řidiči motocyklových taxi. Teď mají utrum.
"Vydělal jsem si kolem 1800 jüanů (necelých 5000 Kč) měsíčně. Teď nevím, jak uživím rodinu,“ stěžoval si listu China Daily třiačtyřicetiletý Wej Lin.

Šest let vozil zákazníky na svém motocyklu. "Nemám vzdělání, na dobrou práci nenarazím,“ stěžoval si. Pak ho napadlo, že by snad svoji živnost mohl přesunout na rozsáhlá předměstí, na něž se zákaz nevztahuje.

Bič na zloděje
Wej není zdaleka sám, na koho nařízení tak fatálně dopadlo. Úřady tvrdí, že takové lidi na holičkách nenechají. "Slibujeme, že jim do měsíce zajistíme novou práci,“ tvrdil Ma Ťian-siao, ředitel městského odboru zaměstnanosti.

Bát se prý nemusejí ani ti, kteří na motorkách do města dojížděli. "Podstatně rozšíříme městskou hromadnou dopravu,“ slíbil úředník LinWej-li.

Městské úřady to mají nalinkované hezky: polovina ze zhruba 800 tisícovek městských motocyklistů podle jejich plánu přejde na hromadnou dopravu. Dalších 150 tisíc přesedlá na jízdní kola. A zbytek? Opatří si automobil nebo holt budou chodit po svých.

Teď se bude chodit pěšky, libují si úřady v Kantonu

Kantonské úřady si libují, že už po dvou týdnech se zákaz začal vyplácet. Podle dopravního inspektorátu, jehož zprávu před pár dny zveřejnilo městské rádio, poklesly ve městě dopravní zácpy o celou polovinu a dopravní nehody pak o čtyřicet procent.

Zda se zákazem motocyklů podařilo nějak ovlivnit kriminalitu motorkářských gangů, jež město dlouhodobě terorizují, to statistiky zatím neuvádějí.

"Krádeží v ulicích, po nichž zloději prchli s komplicem na motorce, jsme loni zaznamenali hodně přes sto tisíc,“ tvrdil jeden z policejních šéfů v Guangzhou Journal.

"Předloni dokonce zloděj na motorce jedné ženě usekl ruku. Boj s tímhle nešvarem je však dlouhodobou záležitost,“ dodal.

V jednom se úředníci nemýlili. Do kantonských ulic se teď mohutně vracejí už polozapomenuté bicykly.
"Kšefty nikdy nešly tak dobře jako nyní. Od počátku ledna jsem prodal 23 jízdních kol,“ pochvaloval si na čínském serveru news.dayoo.com Čen Jong-wu.

Kanton stejně jako třeba Šanghaj pomalu začíná ochutnávat opravdovou prosperitu. Stejně jako celá rychle se vzmáhající Čína však zároveň zjišťuje, že nové bohatství může přinášet i nové problémy a ne vždy vyřeší ty staré.

Škarohlídi soudí, že kantonské úřady brzy přijdou na to, že jejich největším nepřítelem zdaleka nejsou motorky. Ostatně ani s jejich zákazem ještě nemají vyhráno. Ozývají se hlasy, že někteří rozezlení majitelé motocyklů se obrátili na soud.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video