V Číně se našla unikátní fosílie savce

Zkamenělinu dosud nejstaršího známého placentálního savce objevili vědci v Číně. Zvíře, velké asi jako myš, žilo zhruba před 125 miliony lety. Výjimečně dobře zachovaná kostra měla otisky po husté srsti. Tým amerických a čínských vědců ji našel v provincii Liao-ning. Takzvaní placentálové tvoří vývojový mezičlánek mezi vačnatci a savci, kteří se rodí z dělohy.

Místo na severovýchodě země, kde byl tvor objeven, je bohatým nalezištěm dobře zachovaných zkamenělin, mezi nimiž se vyskytují i opeření dinosauři a savci větší než kočka.

Eumaia scansoria
Zvíře, které je současníkem dinosaurů, bylo pojmenováno Eumaia scansoria. V řečtině znamená eo - svítání a maia - matka. Latinské scansoria znamená šplhavec. Živočich, který žil skrytý v korunách stromů, dokázal díky tvaru svých prstů dobře šplhat po větvích.

Nález zkamenělého zvířete, které i s ocasem měřilo šestnáct centimetrů a podle zubů se zřejmě živilo hmyzem, posouvá stáří placentálních savců o téměř padesát milionů let hlouběji do minulosti.

Dosud se předpokládalo, že placentálové žili jen v období terciéru a kvartéru, tedy nejvýše před 65 miliony let.

Savci zvaní placentálové tvoží jakýsi mezistupeň mezi vačnatci a savci s dělohou. Rodí mláďata v poměrně pokročilém stádiu vývoje. Plod prodělá v těle samice tak dlouhý vývoj, že je po narození, na rozdíl od vačnatců, téměř schopen samostatné existence.

Nemají klasickou dělohu. Embryo se vyvíjí ve vychlípenině vnitřní stěny střeva. Ten během vývoje vyrůstá v mimotělní vak. S vývojem plodu se rozšiřuje, takže ho celý obklopuje. Zajišťuje látkovou výměnu i dýchání plodu.

Kresba znázorňuje placentárního savce s latinským názvem Eomaia scansoria, jehož fosílie objevili američtí a čínští vědci v severovýchodní Číně. Zkameněliny jsou staré 125 milionů let, což představuje nejstarší nález fosílií této skupiny savců. Asi 40 centimetrů dlouhé zvíře podobné velké myši bylo současníkem dinosaurů, na rozdíl od nich ale žilo na stromech a v křovinách. Placentární savci jsou skupinou, která zahrnuje asi 4000 druhů, převážně hlodavců a netopýrů, patří mezi ně ale také člověk, 25. dubna 2002

Snímky publikované Carnegieho muzeem přírodní historie v Pittsburghu ukazují fosílie placentárního savce, které objevili američtí a čínští vědci v severovýchodní Číně, 25. dubna 2002

Mary Gramsová ztratila zásnubní prsten v roce 2004, když se na její farmě...
Kanaďanka před lety ztratila prsten, nyní vyrostl ze země na mrkvi

Dávno ukončené pátrání jisté kanadské důchodkyně po cenné rodinné památce vzalo nečekaný obrat díky mrkvi. Diamantový prsten ztracený před 13 lety jí pomohla...  celý článek

Svědek natočil zásah policie po útokuv Barceloně
Jindy rušná barcelonská třída La Rambla je po teroru prázdná

Vždy rušná barcelonské metropole tepna La Rambla se po čtvrtečním odpoledním teroristickém útoku téměř vylidnila. Policie ji uzavřela, aby našla útočníka nebo...  celý článek

Ilustrační foto.
V Hongkongu odsoudili českého seniora za pašování drog, dostal 27 let

Soud v Hongkongu ve čtvrtek poslal na 27 let do vězení třiašedesátiletého českého občana za pašování drog. Muž se zřejmě neodvolá, protože by to zpomalilo...  celý článek

Všechny akční letáky na jednom místě!