Dělníci v Číně objevili 43 dinosauřích vajec, ukrývala se pod silnicí

Čínským dělníkům se podařil vskutku nečekaný objev. Při opravě silnice ve městě Che-jüan totiž odkryli 43 zkamenělých dinosauřích vajec. Město již mnoho let platí za ráj dinosauřích fosilií, v uplynulých letech jich zde nalezli tisíce.

Největší vejce mělo asi 13 centimetrů v průměru (19. dubna) | foto: Profimedia.cz

Objev se dělníkům podařil při plánované rekonstrukci silnice v Che-jüanu už v neděli. Práce na komunikaci musely být okamžitě přerušeny. Dělníci totiž tušili, co se ve výkopu skrývá. Na místo přivolali nejprve policii a posléze tým archeologů.

Ten postupně odkryl 43 zkamenělých dinosauřích vajec. Největší vejce mělo asi 13 centimetrů v průměru, 19 vajec je podle archeologů zcela nepoškozených. Ředitel místního muzea Chuang Č’-čching pro server CNN uvedl, že objev je unikátní nejen velkým počtem nalezených vajec, ale také tím, že na ně dělníci narazili uprostřed městského centra.

Fotogalerie

Podle Č’-čchinga nyní všechna vejce poputují do laboratoří, kde je archeologové podrobí důkladnému zkoumání. Hlavním úkolem bude určit stáří nálezu a také dinosauří druh, kterému vejce patří.

Čínský dinosauří domov

Město Che-jüan je ve světě proslavené jako „Domov dinosaurů“. V roce 2004 se místní muzeum dostalo do Guinnessovy knihy rekordů jako instituce, která disponuje největší sbírkou dinosauřích vajec na světě. V době udělení titulu se jich zde nacházelo přes deset tisíc.

Většina z dosud nalezených vajec patřila druhu oviraptor. Tento dinosaurus byl přibližně dva metry dlouhý a vážil kolem 33 kilogramů. Opeřený zástupce teropodů z čeledi Oviraptoridae žil asi před 75 miliony let na území dnešní centrální Asie.

V Che-jüanu bylo od roku 1996, kdy děti hrající si na staveništi objevily první zkamenělá vejce, objeveno dalších asi 17 tisíc více či méně zachovalých dinosauřích fosilií.

Podívejte se, jak mohl vypadat život oviraptora:

Všechny akční letáky na jednom místě!

© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.