V Číně našli tisíce dinosauřích stop. Zvířata asi utíkala před predátory

Více než tři tisíce stop, které po sobě zanechalo několik druhů pravěkých dinosaurů, našli vědci ve východní Číně. Všechny míří stejným směrem, z čehož nálezci usuzují, že zvířata zřejmě prchala před dravci.

Anchiornis huxleyi měl zrzavý hřebínek, který sloužil k námluvám. | foto: AP

Stopy se našly na kamenném svahu na ploše asi čtvrtiny hektaru v provincii Šan-tung. Podle expertů je za sebou zanechali tvorové, kteří žili před více než 100 miliony let. Mohla to být velká migrační vlna, ale stejně dobře i panický útěk před nepřítelem.

Stopy o velikosti od deseti do osmdesáti centimetrů patří tyrannosaurům, célurosaurům a hadrosauridům. Vědecký výzkum v oblasti stále pokračuje.

Stopy zdaleka nejsou prvním "dinosauřím" nálezem východní Číny. Fosilní pozůstatky dinosaurů se našly zhruba na třiceti místech oblasti Ču-čcheng. Kvůli množství kosterních nálezů se jí dokonce začalo přezdívat dinosauří město.

Dinosauři měli barvu jako slepice

Nález ve východní Číně je dalším krůčkem k poznání, jak pravěcí tvorové žili a co vlastně vedlo k jejich vyhynutí. Poslední dny přitom byly na "dinosauří" objevy mimořádně bohaté. Vědcům se například u dvou druhů pravěkých zvířat podařilo zjistit, jakou barvu měla. Využili při tom pigmentové váčky, které se zachovaly ve zkamenělém peří dinosaurů.

Podle výsledků výzkumu, zveřejněného v časopise Science, měl okřídlený dinosaurus Anchiornis huxleyi, jehož stáří se odhaduje na 150 milionů let, tmavě šedé až černé peří s bílými pruhy na křídlech a zrzavý hřebínek. Ten měl zřejmě sloužit k námluvám, zatímco výrazné pruhy měly za úkol zmást predátory, aby se zvíře mohlo dát na útěk. Ještěr zvaný Sinosauropteryx, který obýval Zemi před 125 miliony let, měl zase zrzavé zbarvení s bílými kroužky okolo ocasu.

"Pro vědce, který zkoumá dinosaury, je to něco jako vynález barevného televizoru," radoval se z objevu paleontolog Luis Chiappe z národního přírodovědeckého muzea v Los Angeles.

Vzácný povětrnostní úkaz u pobřežního města Dalian v Číně